Deník tak zaznamenal debatu letitých pasažérů, že ještě před koncem týdne bude třeba zajet si do lékárny; dokud je alespoň cesta zadarmo. Bylo to na lince 380 spojující Králův Dvůr a Beroun s Prahou. Ukázalo se, že je to téma, které starší pasažéry pálí – a řidič na dotazy cestujících, co od neděle bude platit, kdo bude platit a kolik, odpovídá poměrně často. Objevuje se i dotaz, zda si to dopravce se zrušením bezplatného cestování ještě nerozmyslí, když teď zdražuje úplně všechno. Lidé se dozvídají, že tohle není na rozhodnutí firmy, ale politiků: nynější zrušení bezplatného jízdného pro seniory v systému PID odhlasovali již v březnu středočeští zastupitelé.

Sjednocení autobusů s vlaky, v rámci věku i regionů

Na nové podmínky se ptají cestující v celém kraji, potvrdil ve středu náměstek ředitele Integrované dopravy Středočeského kraje (IDSK) pro ekonomiku Andrej Hoffman. Už množství dotazů podle jeho slov ukazuje, že cestující jsou o chystané změně informováni; v autobusech by také měly být vyvěšeny cedule, které na ni upozorňují.

Požár v Domově Alzheimer Roztoky u Prahy.
Zásah v hořícím alzheimer centru: Postup hasičů prověří kontrolní skupina

Zrušení bezplatného cestování pro lidi od 70 let let výš se týká pouze autobusů v systému PID – jinde totiž neplatilo. Od neděle tedy budou senioři v kategorii 65+ jednotně po celém kraji cestovat za stejných podmínek – za poloviční jízdné – a to jak v autobusech, tak ve vlacích. Tak, jak už nyní jezdí senioři mezi 65. a 69. rokem. Proto politici hovoří nikoli o zrušení jízdného zdarma, ale změnu pojmenovávají jako „sjednocení podmínek“. Sjednocení se pak vztahuje i na vyrovnání s okolními kraji, připomněl ředitel IDSK Zdeněk Šponar, že u sousedů takováto bezplatná přeprava zavedena nebyla. „Při současných mezikrajských přesazích by tak logicky nastal problém při odbavení těchto cestujících,“ poznamenal Šponar.

I starší senioři budou mít možnost využívat jak jednorázové jízdenky, tak předplatní kupony s dlouhodobou platností. Právě jejich uplatnění doporučuje krajský radní pro veřejnou dopravu Petr Borecký (STAN) těm, kteří cestují častěji. Jízdné pro jednotlivou jízdu je odstupňováno podle počtu tarifních pásem a časové platnosti, připomněl mluvčí IDSK Oldřich Buchetka. S tím, že nákup je možný u řidičů autobusů, v jízdenkových automatech, přes mobilní aplikaci PID Lítačka, v pokladnách Českých drah a u průvodčích ve vlacích všech dopravců jezdících ve středních Čechách v rámci PID: ČD, KŽCD, Arriva vlaky (zde jen na lince S49) a Die Länderbahn.

„Jak v autobusech, tak v pokladnách a ve vlacích ČD i u většiny jízdenkových automatů je možné platit také platební kartou,“ konstatoval Buchetka. Předplatní „kupony“ odstupňované podle pásem jsou k mání ve variantách s platností na měsíc, čtvrt roku nebo rok. Koupit je lze v elektronické podobě i jako skutečný kupon na papíře k průkazce PID. Nakupovat lze různými cestami: přes mobilní aplikaci PID Lítačka, v e-shopu PID Lítačky, ve všech prodejních místech Dopravního podniku hl. m. Prahy, ve vybraných nádražních pokladnách i na dalších místech.

Tarif Středočeské integrované dopravy už není třeba zmiňovat. Ten totiž se začleněním zbývajících středočeských regionů do systému PID, k čemuž dojde rovněž v neděli, samovolně zmizí: zaniknou poslední autobusové linky, které nyní ještě jezdí v rámci systému SID. V hlavním městě Praze se výše slev ani jejich rozsah nijak nemění.

Nové jízdné pro kola i veterány a odbojáře

Od neděle se v tarifním systému PID uplatní ještě dvě další novinky týkající se placení jízdného. Jednou z nich jsou nové jízdní doklady pro přepravu jízdních kol ve vlacích, jež se podle Hoffmanových slov staly ohlasem na četné podněty cestujících. K mání jsou s dvouhodinovou platností za 30 Kč nebo s celodenní platností za 80 Kč, přičemž je lze přikoupit k jakémukoli platnému jízdnímu dokladu PID. Tento tarif (který se nevztahuje na Prahu, kde přeprava bicyklů zůstává bezplatná) má řešit problém výletníků, kteří dosud museli jízdenky pro své šlapací oře pořizovat podle tarifů dopravců, lišících se cenou i podmínkami včetně doby platnosti.

Dopravní akce zaměřená na motorkáře.
Při kontrolách motorkářů platili pokuty hlavně řidiči aut

Další novinkou je zvýhodněné předplatní jízdné pro válečné veterány a účastníky odboje proti komunismu. Pokud mohou předložit patřičné osvědčení nebo průkaz vydaný ministerstvem obrany, mohou si pro území Středočeského kraje (pásma 1–10) pořídit předplatní kupon s roční plaností za 365 Kč; za symbolickou korun na den. Nárok na to má 13 tisíc lidí z celé republiky, přičemž 2,5 tisíce z nich bydlí ve středních Čechách a v Praze. Vzhledem k širokému spektru rozdílných certifikátů a osvědčení, které k uplatnění této slevy opravňují, si lze tento kupon koupit pouze v budově Centrálního dispečinku Dopravního podniku hl. m. Prahy Na Bojišti v Praze 2 – byť právě na území hlavního města (v pásmech P, 0 a B) tato sleva neplatí. Stejně jako neplatí na území takzvaných vnějších tarifních písem (11 a 12), nacházejících se již na území sousedních krajů.