V rámci pilotního projektu, který se uchází o podporu z evropských dotací (konkrétně Integrovaného regionálního operačního programu a programu ITI pro rozvoj metropolitní oblasti), má cestujícím začít sloužit deset vozidel na vodík, s jejichž provozem nejsou spojeny zplodiny jako u spalovacích motorů. A nevzniknou ani při výrobě paliva: součástí záměru je i vznik vůbec první plnicí stanice na stoprocentně zelený vodík v republice. Vyrábět se bude z vody pomocí elektřiny, již ČEZ dodá z vodní elektrárny. Konkrétně se počítá s předpokládanou roční spotřebou vodíku dosahující 45 tun. Pro jeho výrobu vybuduje ČEZ plnicí stanici, elektrolyzér o příkonu 400 kW – a dvojici zásobníků na vodík určený k tankování o celkovém objemu 190 metrů krychlových.

Vodíkové autobusy.
Vodíkové autobusy začnou jezdit v okolí Mníšku pod Brdy. Za rok a půl

O tom všem hovoří memorandum o spolupráci, jehož signatáři jsou představitelé kraje, příspěvková organizace IDSK neboli Integrovaná doprava Středočeského kraje, ČEZ a Martin Uher zastupující dopravní firmu, která nese jeho jméno. Dosud spřádané a probírané společné plány jsou tak sepsány a podepsány. Nejlidnatější kraj České republiky podle slov hejtmanky Petry Peckové (STAN) chce jít příkladem ostatním. „Vodík je určitě jednou z perspektivních cest ke zvyšování podílů nízkoemisních a bezemisních vozidel ve veřejné dopravě,“ konstatovala.

Co u vás rozhodne komunální volby? Zapojte se do velké ankety Deníku ZDE.

Jednatel dopravní společnosti Martin Uher očekává, že ve členitém terénu v okolí Mníšku pod Brdy se podaří dokonale otestovat jízdní vlastnosti vodíkových autobusů i jejich spolehlivost v reálném provozu. „Rádi využijeme této příležitosti k rozšíření zkušeností našich řidičů s novými typy vozidel ve vozovém parku,“ konstatoval. Přikyvuje i ředitel Integrované dopravy Středočeského kraje Zdeněk Šponar. „Testování nových alternativních paliv je jedním z předpokladů, jak vysoký standard obsluhy regionu udržet a dále rozšiřovat,“ míní. I ředitel divize obchod a strategie Skupiny ČEZ Pavel Cyrani vidí tento projekt jako klíčový: „Diverzifikace pohonů v dopravě je důležitou podmínkou energetické soběstačnosti a bezpečnosti.“

Kdo podepsal memorandum o vodíkových autobusech:
- Petra Pecková, hejtmanka Středočeského kraje
- Pavel Cyrani, místopředseda představenstva a ředitel divize obchod a strategie Skupiny ČEZ
- Tomáš Pleskač, člen představenstva Skupiny ČEZ a ředitel divize nová energetika
- Zdeněk Šponar, ředitel Integrované dopravy Středočeského kraje
- Martin Uher, ředitel dopravní společnosti Martin Uher Bus

Zdroj: Krajský úřad Středočeského kraje