Kraj chystá sérii vzdělávacích kurzů pro učitele zaměřených na prevenci rizikového chování dětí a mládeže, které budou reagovat i na zcela aktuální dění.
Ohlas dění na Ukrajině
Nejde o rychlou akci reagující na nedávnou vraždu pedagoga na učilišti v Praze, k níž došlo v minulém týdnu ve čtvrtek a dosud nepřestává šokovat; ani o ohlas na to, že jako podezřelého policie obvinila žáka ze Středočeského kraje. Jedná se o dlouhodobě plánovanou aktivitu, která však bude odrážet i aktuální dění – mimo jiné současnou situaci na Ukrajině.
Právě reakcí na ni je nové téma, na něž se mají učitelé připravovat, a to boj s dezinformacemi ve školním prostředí. V rámci chystaných kurzů se budou učitelé zdokonalovat v účinném vedení třídnických hodin se zaměřením na prevenci všech forem rizikového chování. K tomu patří schopnost včas rozpoznat dítě ohrožené rizikovým chováním nebo i rozvojem duševní nemoci – a dovednost účinně zasáhnout nejenom ve vztahu k tomuto konkrétnímu žákovi, ale pracovat s celým třídním kolektivem.
Školitelé budou probírat s kantory nejen témata jako extremismus či radikalismus. Dojde třeba i duševní hygienu jak u žáků, tak v případě pedagogů či na well-being – což vlastně znamená „být v pohodě“.
Hovoří o tom projektový záměr školské primární prevence pro Středočeský kraj, který pro letošní rok schválili krajští radní. Vedle série vzdělávacích kurzů pro pedagogy, zaměřených na oblast primární prevence rizikového chování dětí a mládeže a na podporu duševního zdraví, je v plánu také uspořádat krajskou konferenci na téma Zažít prevenci 2022. Náklady na projekt jsou vyčísleny na 667 tisíc korun, přičemž o peníze bude kraj žádat ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy.
Šířit poznatky i zkušenosti
„Záleží nám na tom, abychom případné problémy ve školách a školských zařízeních dokázali včas zachytit,“ připomněl krajský radní pro oblast vzdělávání a sportu Milan Vácha (STAN), jenž oceňuje, že oblasti primární prevence je ve středních Čechách věnována pozornost dlouhodobě.
„Škála rizikového chování je obrovská a včasná identifikace dítěte ohroženého rizikovým chováním je velmi důležitá. Proto chceme dát pedagogům možnost vzdělávat se v této oblasti, sdílet zkušenosti a pracovat na tom, aby byli připraveni pomoci svým žákům,“ vysvětlil, proč je potřebné pedagogy neustále vzdělávat.