Nejde, bohužel, jen o nějaká obecná konstatování. Jde o upozornění psané krví. O varování, za nímž stojí osudy spousty konkrétních lidí i jejich rodin. „Pokud dojde ke střetu cyklisty s motorovým vozidlem, následky mohou být vážné, někdy i tragické,“ uvedl Chalupa. Zdůraznil přitom, že při dodržování zásad bezpečné jízdy se snižuje riziko vzniku dopravních kolizí – a tím i nebezpečí úrazů. A je dobré předvídat, co mohou udělat – či neudělat – ostatní účastníci silničního provozu: někteří řidiči aut cyklisty přehlédnou, nebo dokonce nevnímají. Například na to, jak auta ignorují přednost jezdců na kolech na kruhovém objezdu v Hořovicích, si v minulosti postěžoval v příručce Besipu cestovatel Michal Jon, který s manželkou Lucií (tehdy ještě Kovaříkovou) za tři roky objel na kole celou zeměkouli. „V devíti z deseti případů řidiči aut nerespektují značku Dej přednost v jízdě,“ upozornil. S tím, že místo dobře zná z častých tréninků, a tak s tím už dopředu počítá.

Statistiky za červen, kdy se na silnice vyrojily spousty jezdců na kolech, sice policie ještě nemá uzavřené, varující jsou však i čísla od počátku roku do konce května. Za prvních pět měsíců policisté ve středních Čechách šetřili 135 dopravních nehod s účastí cyklisty, při nichž utrpělo úraz 111 jezdců. „Z toho se v deseti případech jednalo o těžká zranění a tři cyklisté zemřeli,“ konstatoval Chalupa. A jedním dechem připomněl, že 70 cyklistů nemělo v době nehody na hlavě ochrannou přilbu. Uvádí se, že její použití dokáže až z 85 procent zabránit úrazům hlavy a z 88 procent úrazům mozku – a ne náhodou je pro cyklisty mladší 18 let přilba zákonnou povinností.

Ilustrační foto
Na vodě to chce rozvahu a nepřeceňovat své síly

Za nehodami cyklistů často stojí nerespektování pravidel silničního provozu, nepozornost či přeceňování vlastních jezdeckých schopností. Nemusí se přitom jednat o relativně „obyčejné“ maléry, k nimž došlo v důsledku nesprávného způsobu jízdy, nevěnování se řízení, nedání přednosti, nedodržení vzdálenosti – ale třeba i kvůli špatnému osvětlení. Z policejních zkušeností Chalupa vypíchl, co se také může stát: náraz do otevřených dveří auta, kolize s pobíhajícím zvířetem, přehlédnutí cyklisty řidičem ve slepém úhlu výhledu… Častěji se opakuje také vliv konzumace alkoholu – ale i důsledek špatného naplánování trasy na silnici s hustým provozem (zvlášť pokud tam jezdí hodně nákladních aut).

Povinná výbava jízdního kola:
- dvě na sobě nezávisle účinné brzdy (přední a zadní);
- přední odrazka bílé barvy a zadní odrazka červené barvy;
- oranžové odrazky na obou stranách pedálů;
- boční odrazky na paprscích kol
- zaslepení konců řidítek (zátkami, rukojetěmi a podobně)
- zakončení ovládacích páček brzd, měničů převodů a rychloupínačů nábojů kol materiálem pohlcujícím energii;
- uzavřené matice nábojů kol (pokud nejsou křídlové, rychloupínací nebo s krytkou konce náboje);
- za snížené viditelnosti osvětlení: přední světlomet svítící bíle (může svítit i přerušovaně neboli blikat, pokud je vozovka dostatečně a souvisle osvětlena), zadní svítilna červené barvy (může svítit přerušovaně) plus zdroj elektrického proudu (dynamo nebo baterie s kapacitou svícení po dobu nejméně 1,5 hodiny)

Zdroj: Policie ČR

Spalničky - ilustrační foto
Spalničky prázdniny nemají: od pondělka dva nové případy
V síti kontrol na alkohol uvízlo 20 mladíků a 11 slečen.
V síti kontrol na alkohol uvízlo 20 mladíků a 11 slečen