Ujistilo o tom vedení kraje s tím, že na činnosti správy silnic se nic nemění ani z pohledu běžných řidičů, ani spolupracovníků: pokračují práce na silnicích, platby za zakázky – a ani zaměstnanci se nemusejí bát o výplaty.

Vazby na nyní stíhané lidi

Lichtnegerovi takříkajíc zlomila vaz aktuální korupční aféra v Praze, kácející z křesel hlavně významné politiky STAN, ale naznačující i vazby k lidem z dalších partají; známá je pod policejním označením „akce Dozimetr“ či pod jménem jednoho z vazebně stíhaných obviněných: exnáměstka pražského primátora Petra Hlubučka (STAN). Mluvčí KSÚS Petra Kučerová v minulém týdnu poté, co se na ředitelství krajských silničářů v Říčanech ve středu objevili kriminalisté Národní centrály proti organizovanému zločinu (NCOZ), vydala sdělení, že ředitel ani nikdo jiný z organizace nebyl obviněn ve zmiňované kauze – ani v jakékoli jiné.

„Důrazně vyvracíme spekulace, že by Jan Lichtneger byl jakýmkoli způsobem napojen na stíhanou skupinu lidí, Dopravní podnik hlavního města Prahy a další organizace, jak zmiňuje Seznam.cz,“ uvedla mluvčí v oficiálním prohlášení.

Bývalý ekonomický náměstek a člen představenstva pražského dopravního podniku (DPP) Matej Augustín v doprovodu policejní eskorty.
Soud poslal do vazby bývalého náměstka pražského dopravního podniku Augustína

Víc než na toto sdělení však vedení kraje dalo na to, co píší média. Už v pátek postavilo Lichtnegera mimo výkon funkce – a nyní v úterý radní rozhodli o okamžitém vyhazovu s tím, že do doby jmenování nového ředitele povede organizaci dosavadní náměstek ředitele pro investice Aleš Čermák. Získat reakci odvolaného ředitele se Deníku nepodařilo. Nejprve sice jeho mobil vyzváněl, avšak hovor nikdo nepřijal; posléze už byl zřejmě vypnutý, jestliže volání „spadlo“ do hlasové schránky.

Vyhazov Lichtnegera (který loni v březnu nastoupil na KSÚS jako člověk, jenž přichází napravit zlořády, jež v organizaci údajně panovaly za předchozího ředitele Zdeňka Dvořáka, odvolaného předloni v prosinci záhy po nástupu nové krajské koalice) hejtmanka Petra Pecková (STAN) a radní pro oblast silniční dopravy Karel Bendl (ODS) zdůvodnili možným spojením s lidmi známými kolem akce Dozimetr – s tím, že se s nimi měli zaplést ještě další dva lidé z KSÚS, kteří jsou v pozici zaměstnanců. Byť hejtmanka připustila, že informací není mnoho a odvolání ještě může mít pro kraj dohru v podobě pracovněprávního sporu, který by mohl skončit i požadavkem na odškodnění, zklamání a ztráta důvěry jsou tak obrovské, že nelze konat jinak.

Server Seznam Zprávy s odkazem na údaje z policejního spisu, který není veřejně dostupný, napsal, že Lichtneger měl po dohodě s nyní v kauze Dozimetr vazebně stíhaným podnikatelem a lobbistou Michalem Redlem vyhledat vyhledat pět společností, které mají dlouhodobé smlouvy na opravy silnic, sekání trávy či odklízení sněhu, uzavřené již v letech 2005 nebo 2008 – a podklady k jejich zakázkám a výši tržeb měl předat dalšímu nyní vazebně stíhanému podnikateli Zakaríovi Nemrahovi; údajně s tím, že měl být od nejvýznamnějších dodavatelů KSÚS požadován „podíl“ na tržbách. K tomu mělo přispět omezování zadávaných zakázek doprovázené sdělením, že se situace může změnit, pokud se firma bude ochotna o své zisky podělit.

Michal Redl - Policisté odvádějí lobbistu Michala Redla u soudu, který rozhodoval o vazbě pro obviněné v kauze korupce v pražském dopravním podniku, 17. června 2022, Praha.
Ministerstvo prověří postup soudu i znalců u omezení Redlovy svéprávnosti

Tahle sdělení Pecková s Bendlem nijak nekomentovali. Hejtmanka pouze uvedla, že dozorujícího státního zástupce i ředitele NCOZ požádala o oficiální informace k vyšetřování spojenému s KSÚS – prozatím bez odezvy. O tom, že prověřit a revidovat dlouhodobé smlouvy bylo jedním z Lichtnegerových úkolů, nicméně hovořilo nynější vedení kraje hned po jeho loňském nástupu do ředitelské funkce; společně s kritikou poměrů v KSÚS v předchozím volebním období za vlády ANO a ČSSD a za ředitelování Dvořáka. Zazněla i konkrétní slova o tom, že existuje smlouva z roku 2005, jíž má věnovat pozornost.

Prokázaný převod firmy

„Policisté přímo vypichují, že to byl Nemrah, kdo šéfa silničářů přivedl ke spolupráci s Redlem. A že do byl Redl, kdo dával řediteli úkoly,“ uvádějí dále Seznam Zprávy. Připomínají také, že Lichtneger v roce 2016 založil firmu Sesaneli, která má v předmětu podnikání například poradenství, a tu nyní počátkem června prodal právě Nemrahovi. Že tohle je pravda, si Pecková s Bendlem ověřili ve veřejně dostupných rejstřících. A oba toto zjištění prezentovali jako zásadní důvod, proč Lichtneger dostal padáka. „Musíme jednat rychle a rozhodně – a také budeme. Vůči panu řediteli jsme ztratili důvěru. Není možné, aby v takové situaci vedl organizaci s miliardovým rozpočtem,“ konstatoval Bendl. Jedním dechem ujistil, že na běžném fungování KSÚS se nic nemění.

Kontrola dříve a nyní

Fungování příspěvkové organizace prověří nově vytvořená kontrolní skupina, o jejímž ustanovení rozhodli krajští radní. Za úkol bude mít posoudit veškeré strategické kroky ředitele Lichtnegera. Už předloni, v listopadu 2020, přitom krajští rozhodli o zřízení dozorčí rady pro KSÚS, což v případě příspěvkových organizací není zrovna obvyklé. Jejím předsedou jmenovali Filipa Kořínka (STAN), místopředsedou Romana Tichovského (ODS) – a členy se podle návrhů jednotlivých zastupitelských klubů stali Martin Exner (STAN), Michael Pánek (ODS), Jan Jakob (Spojenci/TOP 09) a Martin Herman (ANO).

Jak tehdy informoval krajský úřad a zaznělo i na jednání krajského zastupitelstva, s měsíční odměnou deset tisíc korun pro předsedu a po osmi tisících pro ostatní členy. Ze zveřejněných zápisů z jednání plyne, že Tichovského a Jakoba posléze vystřídali Petr Procházka a Martin Klásek.

Dnes už bývalý ředitel Krajské správy a údržby silnic Středočeského kraje Jan Lichtneger. Na snímku s mluvčí KSÚS Petrou Kučerovou. Archivní foto.
Rada odvolala šéfa středočeských silničářů, prý měl vazby na Redlův gang

Ještě před třemi týdny byly karty rozdány zcela jinak. Stejná rada kraje, která ho nyní odvolala, Lichtnegerovi na návrh radního Bendla 2. června schválila mimořádnou finanční odměnu v blíže nezveřejněné výši: za dobrou práci. Zejména jako ocenění řízení zimní údržby v sezoně 2021/2022, pokračování procesů majetkové a personální optimalizace, koncepční řešení péče o stromy a vegetaci podél komunikací, aktivní řešení velkého množství veřejných zakázek pro realizaci důležitých silničních staveb a úspěšné zajištění peněz ze Státního fondu dopravní infrastruktury na investiční akce.