Kontroverzní téma vypuklo před dvěma týdny, kdy Technická správa komunikací začala s instalací značek na území Prahy 1, které přikazují v době od 10 do 17 hodin cyklistům, aby z kola sesedli a vedli jej vedle sebe. Emoce rozproudily především tlusté bílé čáry na náměstí Republiky. Dokonce i primátorka Adriana Krnáčová (ANO) je označila za "ohyzdné a nevhodné". Vodorovné dopravní značení se nelíbí ani památkářům. Krnáčová také napsala dopis starostovi Oldřichu Lomeckému (TOP 09), aby zjednal nápravu.

Jen drobnosti

Do případu se teď však vložili i strážníci, kteří měli ke značení rovněž výhrady. "Technická správa komunikací obdržela v pátek podněty Městské policie a kontrolou jsme zjistili, že dopravní značení je provedeno v souladu s odsouhlasenou projektovou dokumentací, kterou si nechal zpracovat odbor dopravy Prahy 1," citoval server iDNES.cz mluvčí Technické správy komunikací (TSK) Barboru Liškovou, která však pro Blesk.cz připustila nutnost provést "dílčí opravy na tabulích." Mluvčí TSK Lišková dodala, že jde "opravdu jen o drobnosti".

Cyklista.
Cyklisté mohou opět soutěžit o ceny s aplikací Na kole Prahou

Takže to vypadá, že vymáhání zákazu bude možné až o něco později, než se původně plánovalo. Dělníci pravděpodobně budou muset některé značky upravit. Radnice centrální městské části schválila tento kontroverzní zákaz už před loňskými prázdninami, přičemž původním záměrem bylo omezení elektrokoloběžek. Praha 1 ve při s cyklisty argumentuje hlavně bezpečností chodců.

Ale milovníci jízdních kol se jen tak nedají. Minulý čtvrtek třeba uspořádali recesistickou akci s názvem Závod přeškrtnutých kol. Cílem přitom bylo jet co nejpomaleji a mírným šlapáním do pedálů na sebe upozornit. A ucpat ulice v historickém centru.

Mezinárodní ostuda

Praha 1 zamezuje cyklistům vjezd do centra tlustými bílými čarami.
Bílé čáry brání cyklistům vjezd do centra Prahy. Krnáčová: Ohyzdné a nevhodné

Cyklistický spolek Automat na webu navíc zveřejnil anketu mezi pražskými politiky, kteří zrušení (či zmírnění) zákazu podpořili. "Považuji toto řešení za poněkud zbrklé a zbytečně tvrdé. Zcela chápu nutnost ochrany chodců, kteří se po ulicích centra pohybují ve velmi vysokém počtu, zároveň však mohlo být opatření lépe připraveno, aby bylo vstřícnější vůči cyklistům," řekl Petr Dolínek z ČSSD, náměstek primátorky pro dopravu je ochoten se podílet na hledání kompromisu.

Zelený radní Ondřej Mirovský považuje za jediné řešení zrušení celého zákazu. "Vedení Prahy 1 udělalo naší metropoli mezinárodní ostudu," tvrdí zástupce starosty Prahy 7 Mirovský. Podle starosty "sedmičky" Jana Čižinského (Praha sobě) je "opatření hloupé a poškozuje celou Prahu".

Hana Marvanová, jedna z tváří společné kandidátky s názvem Spojené síly pro Prahu, by zase omezila vjezd aut do centra metropole. Podle pirátského zastupitele Ondřeje Kallasche "by bylo mnohem schůdnější v pěších zónách vybudovat pruhy pro cyklisty." Automat chystá velký protest na 5. září. Těžko říct, zda do té doby stihne TSK dokončit instalaci zákazových značek.

Protest cyklistů v centru Prahy.
Cyklisto, veď kolo. Dopravní značky omezí průjezd centrem Prahy