Původně však hygienici nacházeli špínu skutečně leckde: nejen na podlahách, ale mastnotou byly znečištěny i úložné prostory pod pracovními stoly, sporáky, digestoře a další vybavení kuchyně. Uspokojivý nebyl ani stav keramických obkladů. Nejenom znečistěné, ale i s poškozeným vnitřním povrchem shledali hygienici chladicí zařízení pro uložení mléčných výrobků. A výhrady měli také k olupující se malbě stropu nad varným úsekem či k poškozené dlažbě ve výčepu.

Pokutu doprovázenou nařízením sanitace neboli generálního úklidu udělili hygienici rovněž provozovateli restaurace v obci jižně od Kladna. I tam kontrola ukázala, že gruntování bylo dlouhodobě zanedbáváno. Na podlahách za barovým pultem, v kuchyni i dalších prostorách našli hygienici černou špínu se zbytky potravin – a neutěšený pohled nenabízel jen pohled na zem. Zašlou špínu a mastnotu našli hygienici i na různých předmětech, stejně jako na keramických obkladech stěn v kuchyni a v umývárně nádobí. Navíc se místy olupovala malba na stropě kuchyně. Nedostatky již provozovatelská společnost napravila, což se potvrdilo při opakované kontrole.

Zkušenosti hygieniků podle jejich krajské ředitelky Jarmily Rážové napovídají, že podobné problémy se někdy nevyhnou ani zavedeným podnikům, kde po léta nebyl žádný problém. Stačí třeba obměna personálu – a už v řádu týdnů se to v restauračním provozu může projevit tak, že si změny všimnou nejenom hygienici při kontrolní návštěvě, ale neujde třeba ani běžným hostům. Rozhodně také není pravidlem, že by hygienici nacházeli nedostatky pouze v podnicích, které se mezi návštěvníky těší horší pověsti – byť je pravdou, že vedle plánovaných kontrol chodí do restauračních provozů také prověřovat podněty spotřebitelů, jejichž stížnosti se často ukážou jako oprávněné.