Volby do sněmovny začínají za

Nahrávám odpočet ...
VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Zaparkovat s jistotou? Počkáte si alespoň rok

Praha /GRAFIKA/ – Rozšiřování modrých zón magistrát oddaluje. Radnice, které už do studií investovaly miliony, ho viní z trestuhodně laxního přístupu.

9.4.2013
SDÍLEJ:

Modrá zóna v Praze.Foto: DENÍK/Grzegorz Klatka

Zatímco si jednotlivé magistrátní odbory přehazují odpovědnost, zaparkovat v Praze je čím dál nemožnější. A bude zřejmě hůř.

„Kvůli liknavosti vedení města můžeme tratit miliony a naši občané budou čím dál obtížněji hledat místo pro svá auta," vzkazují radnice městu. Mnoho si ale zatím nepomohly. Termín rozšíření parkovacích zón do dalších městských částí je zatím nejistý. I když některé si zažádaly už před čtyřmi i pěti lety. Rezidentům stále zabírají místa „přespolní."

Noska vyzvali k rezignaci

Nejprve na konci loňského roku, pak letos v lednu, nebo letos na jaře. To byly termíny, kdy se měly zóny rozšířit na Jarov, Smíchov, Košíře, Dejvice či Bubeneč. „Nebude to ale dřív, než na konci roku, respektive na začátku roku 2014," musel nedávno konstatovat náměstek primátora odpovědný za dopravu Josef Nosek. Od politické opozice si za to vysloužil výzvu k rezignaci i návod, jak vše zařídit lépe a rychleji.

„Na Praze 6 čekáme na zavedení zón od roku 2009. Nechť si radní Nosek a příslušní úředníci udělají výlet do Vídně. Mimo jiné zjistí, že se zcela obejdou bez parkovacích automatů, které systém prodražují a zabírají jen místo. Parkovací lístky si lidé mohou koupit přes SMS, nebo v trafice. V Praze slyšíme jen výmluvy, " uvedla například zastupitelka Prahy 6 Petra Kolínská.

Podle Noska to ale tak jednoduché není, pokud se má navázat na systém zón, fungující už několik let v Praze 1, 2, 3 a 7. Nosek je přesvědčen, že tím, kdo rozšiřování zón zdržel je magistrátní odbor informatiky. „Ten má kompletovat a předložit řešení jednotného evidenčního systému. Až pak bude možno vyhlásit výběrové řízení na dodavatele," vysvětlil Nosek.

Jeho kolegyně z městské rady Eva Vorlíčková, resortně odpovědna za odbor informatiky ale nedávno opáčila, že od Noskova odboru dopravy ještě nedostala příslušné zadání. „Až budeme znát požadavky i šíři informačního systému, budeme schopni ho připravit," ujistila.

Radnice jsou zoufalé

Mezi tím, co si jednotliví radní na městě přehazují problém jako horký brambor, radnice městských částí hovoří o nekompetentnosti magistrátu, která je může přijít hodně draho a doplatí na to hlavně rezidenti. Na straně druhé zaznívají i kladné ohlasy na oddálení zavedení zón, a to hlavně od lidí bez trvalého bydliště v místě, od jejich domácích, ale i od některých podnikatelů, kteří se obávají, že je zóny připraví o zákazníky.

Připomeňme, že už nyní měly fungovat zóny v Praze 5, 6 a 11, následovat měla Praha 4, 8 a 9, posléze i Praha 10 a 13. Některé radnice o zóny žádaly už před několika lety, jiné o nich loni uspořádaly referendum a hodlaly je zavést co nejdříve. Zatím ale mají smůlu kvůli tomu, že se věc zasekla na magistrátu. Paradoxně, protože jen za rok 2011 Praha na parkovacích zónách od řidičů vybrala přes 250 milionů korun. „Praha 3 požádala magistrát o rozšíření zóny na Jarov už v roce 2008. Město dosud není schopné připravit ani zadávací dokumentaci pro výběr správce. Vypadá to, že zóny budou připraveny k rozšíření až těsně před komunálními volbami v roce 2014. Reálně pak hrozí, že městské části ztratí před volbami odvahu k zavedení zón a potřebná regulace parkování se dále zpozdí," odhaduje Ondřej Rut, místostarosta pro dopravu a parkování v Praze 3.

Přestože jsou zóny ještě v nedohlednu, jednotlivé radnice za jejich „papírovou" přípravu vydaly miliony korun. Ty možná vylétly oknem. Odpovědní úředníci z Prahy 5 a 6 totiž upozorňují, že příslušné studie, které si nechali zpracovat, nesmí být při zavádění zón starší, než dva roky. Hrozí tedy, že zaplatí znovu. „U nás je navíc situace natolik kritická, že další rok bez zón bude těžko představitelný," uvádí, ve shodě s ostatními reprezentanty radnic, místostarosta Prahy 8 Michal Švarc.

„Měli jsme dohodu a ta nebyla dodržena. Situace se stále zhoršuje," potvrdil místostarosta Prahy 5 Jiří Vejmelka. „Šestka je bez zón placeného stání velkým parkovištěm, kam svá auta odkládají řidiči přijíždějící ze středních Čech nebo z Prahy 1 a 7 kde by za parkování museli platit, a takto na Praze 6 zaparkují pohodlně a zcela zdarma na úkor místních občanů," vzkazuje magistrátu mluvčí Prahy 6 Adam Halmoši.

Některé zoufalé radnice už uvažují o tom, že by v některých nejvytíženějších ulicích povolovaly parkování jen rezidentům na základě vydaných parkovacích lístků.

Parkovací zóny

Autor: Jakub Krupka

9.4.2013 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:
Tereziánské babí léto
19

Tereziánské babí léto objektivem Jany Jiráskové

	Náměstek hejtmanky M. Kupka (druhý zleva) a P. Bendl (třetí zprava) během slavnostního zahájení provozu nového přístroje CT.

Na pacienty kladenské nemocnice čeká nový tomograf. Dokonalejší a šetrnější

Cena povinného ručení plíživě stoupá. Pojišťovny na něm tratí

Povinné ručení by mělo podražit. Důvod je prostý, už delší dobu nevydělává a pojišťovny na něm navíc tratí. Kdo zdražení pocítí nejvíce a kdy k němu vlastně dojde, vysvětluje Zbyněk Kuběj, analytik neživotního pojištění Partners.

S přezutím auta nemá smysl čekat

Kladno - Někteří řidiči si svůj vůz přezouvají doma vlastními silami, jiní by byli bez pravidelných služeb pneuservisů nahraní. Na několik otázek, týkajících se právě služeb pneuservisů a přezouvání pneumatik, Deníku odpověděl vedoucí kladenské pobočky Chára Sport Zdeněk Kocourek.

Kandidátní listina bez žen? Ve středních Čechách mohou voliči najít jedinou

Střední Čechy – O křesla v Poslanecké sněmovně se ve Středočeském kraji celkem – na všech 26 kandidátních listinách, které nyní voliči nacházejí ve svých poštovních stránkách – uchází 754 kandidátů, jejichž průměrný věk dosahuje 46,4 roku. Z nich je 210 žen (tedy 27,85 procenta). V jejich případě činí průměrný věk 47,1 roku.

OBRAZEM: Veteránisté se společně rozloučili se sezónou

Kladno - Milovníci historických vozidel se sjeli za krásného slunečného počasí v kladenských Kročehlavech na parkovišti tamního autosalonu, aby se společně neformálně rozloučili s letošní veteránskou sezónou. Podobně jako pro motocykly je také pro auta staršího data výroby vhodné na vyjížďky ideální počasí.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení