Vajíčka za váš cholesterol nemohou

Před lety se doporučovalo jíst maximálně jedno nebo dvě celá vejce týdně. Důvodem bylo vysoké množství cholesterolu ve vaječných žloutcích, které činí přibližně 200 miligramů na vejce, přičemž doporučené množství bylo maximálně 300 gramů na den.

Výzkumy však ukázaly, že cholesterol ve stravě má na hladinu celkového a „špatného“ LDL cholesterolu v krvi jen malý vliv. Jeho hladinu totiž zvyšují nasycené tuky ve stravě. Důvod?

„Většina cholesterolu ve vašem těle nepochází ze stravy, ale je tvořena vašimi játry. A nasycené tuky ve stravě mohou způsobit, že vaše játra produkují spoustu cholesterolu,“ vysvětluje web Harvard Health Publishing, který se zaměřuje za zdravotní informace.


Nahrává se anketa ...

Zkoumání přinesla i další zajímavé poznatky. „Odborníci zjistili, že konzumace jednoho vejce denně snižuje riziko mrtvice o dvanáct procent a že konzumace vajec navzdory všeobecně rozšířenému názoru nemá žádnou souvislost s ischemickou chorobou srdeční, která je hlavní příčinou úmrtí na celém světě,“ uvedl Deník.

Podle dietologů průměrný zdravý člověk pravděpodobně neutrpí žádnou újmu, když sní jedno nebo dvě vejce denně. Vajíčka mají relativně nízký obsah kalorií a nasycených tuků a jsou bohatá na bílkoviny, vitaminy a minerály. Obsahují také živiny, jako je lutein a zeaxanthin, které jsou dobré pro oči, a cholin, který pomáhá podporovat mozek a nervový systém.

close Odborníci radí přiravovat vajíčka raději se zeleninou než se slaninou, sádlem či majonézou. info Zdroj: Deník/Daniela Loudová zoom_in Odborníci radí přiravovat vajíčka raději se zeleninou než se slaninou, sádlem či majonézou.

Vejce je malá nutriční nálož

Jedno vejce vám dodá šest gramů bílkovin, vitamin A, vitaminy E, B12 a B9 a lutein. "Pro někoho, kdo má omezený finanční rozpočet, je vajíčko dobrý a levný zdroj různých živin a vysoce kvalitních bílkovin," řekla dietoložka Susan Campbellová zdravotnickému webu Cleveland Clinic

Vejce obsahuje devět esenciálních aminokyselin potřebných pro fungování těla, které si tělo nedokáže samo vyrobit. Je důležité, abyste tyto aminokyseliny konzumovali prostřednictvím stravy, protože mohou ovlivnit náš imunitní systém, hladinu energie a růst svalové tkáně.

Vědci zkoumající mastné kyseliny ve vaječném žloutku zjistili, že žloutky mají protizánětlivé a antioxidační vlastnosti, pomáhají zlepšovat paměť a poskytují kardiovaskulární ochranu.

Studie, které se zúčastnilo téměř půl milionu lidí v Číně, naznačuje, že denní konzumace vejce může snížit riziko srdečních onemocnění a mrtvice,“ informoval zpravodajský web BBC.

Podle Světové zdravotnické organizace má vaječná bílkovina nejvyšší stravitelnost. Proto jsou vejce důležitou potravinou pro sportovce. Současně jsou také ideálním ranním jídlem pro všechny: dodají tělu dostatek energie, nadlouho je zasytí a v kombinaci se zdravými potravinami údajně podporují i hubnutí.

Vajíčka a jejich vliv na zdraví člověka:

Vejce a jejich účinky na zdraví člověka. | Video: Deník/Jiří Štraub

Kdy je vajíčko nezdravé?

Zdravotní přínos vajíček se však odvíjí také od toho, jak si je upravujeme k jídlu. Odborníci upozorňují, že nejzdravější způsob je uvařit si vajíčko na tvrdo.

„Obvykle se však vejce konzumují s jinými potravinami, které mají vysoký obsah soli, nasycených tuků a cholesterolu, jako je slanina, sádlo, sýr či máslo. Je známo, že tyto potraviny zvyšují riziko srdečních onemocnění a měly by být konzumovány střídmě,“ podotýká britský zdravotnický server Push Doctor.

Při kterých zdravotních problémech by se měla konzumace vajíček omezit na pouhé dvě až tři týdně?

  • Srdeční choroba.
  • Hyperlipidémie, tedy vysoký cholesterol.
  • Cukrovka typu 2.

Zdravé vejce:

Zdravotní benefity vajíček

Co se tedy stane s organismem, když budeme pravidelně a v rozumném množství jíst vajíčka?

Můžete se cítit sytější a mít víc energie. Vejce jsou sice malá, ale nutričně pozoruhodná. „Zejména žloutek je zdrojem důležitých živin, jako je vitamin B12, vitamin D a cholin, které pomáhají našemu tělu zpracovat potravu na energii, kterou můžeme využít,“ píše magazín EatingWell  věnovaný zdravému stravování.

Vejce nám poskytují výraznější a déle trvající pocit sytosti po jídle. Lidem, kteří snídají vejce, se prý daří shazovat kila až dvakrát rychleji než těm, kteří si dají něco sladkého nebo  nízkotučného.

Zdravější vlasy a mladší pleť. Vejce jsou zdrojem vitaminů B, včetně B2, B5 a B12. V těle mají několik funkcí, například udržování zdravé pokožky a vlasů. Všechny vitaminy B jsou rozpustné ve vodě, takže v těle nezůstávají příliš dlouho. Pravidelná konzumace vajíček je tedy dobrým způsobem, jak si je zajistit.

Vejce jsou také bohatá na aminokyseliny, jako je methionin, který může pomoci zlepšit tón a poddajnost pokožky i pevnost vlasů a nehtů.

Lepší paměť, nervy i nálada. Vejce našemu tělu poskytují mikronutrient cholin, který je důležitý pro paměť, náladu, ovládání svalů a obecnou funkci nervového systému. Nedostatek cholinu je spojován třeba s Alzheimerovou chorobou. Dlouhodobý deficit cholinu může způsobit bolesti hlavy, zapomnětlivost a zvyšuje i riziko psychiatrických onemocnění s poruchami paměti.

Zdravé oči a dobrý zrak. Vaječné žloutky obsahují karotenoidy lutein a zeaxantin, které jsou důležité pro zdraví očí. „Hrají důležitou roli ve vývoji očí a zdravého zraku a  výzkumy ukazují, že mohou dokonce pomoci snížit riziko běžných očních onemocnění souvisejících s věkem,“ uvádí Eating Well.

Silnější kosti. Vejce je zdrojem vitaminu D, který pomáhá regulovat krevní tlak, snižuje riziko některých druhů rakoviny a může hrát pozitivní roli i v duševním zdraví. Jednou z nejdůležitějších funkcí vitaminu D je, že pomáhá udržovat zdravé kosti, protože zlepšuje vstřebávání vápníku ve střevě a pomáhá udržovat hladinu vápníku a fosforu v rozmezí, které podporuje zdraví kostí.

Pro zdravé srdce. Vejce jsou také skvělým zdrojem živin důležitých pro srdce, jako je draslík, kyselina listová a vitaminy B. Některé výzkumy naznačují, že dvě vejce denně skutečně zlepšují zdraví srdce.

Krevety a vejce. A jak je to tedy s obsahem cholesterolu ve vejcích? Studie z roku 2018 uvedla, že zatímco několik potravin, které mají vysoký obsah cholesterolu, je spojeno s vyšším rizikem srdečních onemocnění, vejce a krevety jsou výjimkou. „Zatímco krevety jsou pravděpodobně drahé, vejce je finančně dostupná a na živiny bohatá potravina s vysoce kvalitními bílkovinami,“ podotýká studie.

Nejen vajíčka, jako zajímavá potravina, mohou mít příznivé účinky na vaše zdraví. Přečtěte si i další články z nabídky níže, pipisující možnosti zdravého stravování.