Švestky plné vitaminů a minerálů

Švestky se k nám dostaly asi v pátém století z Asie a jižní Evropy, kde se pěstovaly už ve starověku. Oblíbené ovoce se z nich stalo i ve střední Evropě, kde mají dnes všestranné využití. Mohou se jíst syrové, ale protože dužina si dobře a vcelku dlouho uchovává svůj tvar, hodí se švestka i na koláče.

Švestky se zpracovávají také do kompotů i povidel, používáme je jako náplň do kynutých knedlíků či buchet. Jsou výborné také sušené: můžeme je jíst samotné či v müsli a skvěle se hodí k pikantním jídlům nebo k pokrmům ze zvěřiny.

Švestkové smoothie:

Zdroj: Youtube

Čím déle vydrží malé modré plody na stromě, tím víc jim dodá sluneční záření vitaminů. Obsahují například vitamin C, vitaminy skupiny B, ale i minerály: draslík, železo či zinek.

„Je v nich obsažen také sorbitol, tedy cukerný alkohol, rozpustná vláknina pektin, která má příznivé účinky na trávení, a také ovocné kyseliny, které mohou mít lehce projímavé účinky,“ upozorňuje Národní zdravotnický informační portál (NZIP).

Sytě modré barvivo ve švestkách patří mezi flavonoidy, které mají pozitivní účinky na zdraví člověka. „Mohou působit preventivně proti rakovině, srdečně-cévním onemocněním i jako antioxidanty,“ uvádí NZIP.


Nahrává se anketa ...

Pryč se dnou, zácpou i bolavými klouby

Už naše babičky věděly, že švestky jsou prospěšné pro střeva a že zaručeným prostředkem proti zácpě je švestkový kompot. I moderní výzkumy prokázaly, že švestky jsou přírodním pomocníkem při zpomalených střevních pochodech, a navíc střeva chrání před různými chorobami včetně rakoviny. Říká se, že kdo denně slupne čtyři čerstvé či sušené švestky, před každým jídlem jednu, předejde problémům se střevy.

Projímadlo
„Večer si smíchejte do půllitrové nádoby švestkovou šťávu a vodu v poměru 2:3 a nápojem zapijte lžíci lněných semínek,“ doporučuje iReceptář. Výsledek by se měl dostavit už ráno.

Švestky jsou prospěšné i v případě, že vás bolí klouby. Díky vysokému obsahu vitaminu E pomáhají při zánětech kloubů i kostí.

Navíc se o nich ví, že jsou výborným prostředkem proti dně, protože odbourávají a vyplavují z těla močovinu, která je hlavní příčinou této nepříjemné bolestivé nemoci.

Švestky poskytnou pomoc pro mozek

„Švestky jsou plné rostlinných sloučenin, které mají antioxidační vlastnosti , což znamená, že pomáhají bránit kyslíku v reakci s jinými chemikáliemi a způsobovat poškození buněk a tkání,“ uvádí server BBC Good Food zaměřený na zdravou výživu.

Antioxidanty tak mohou pomoci předcházet poškození buněk, které může vést k rakovině, kardiovaskulárním onemocněním, neurodegeneraci a stárnutí.

Sběr trnek se doporučuje až po prvních mrazících. Získají prý nasládlou chuť.
Rostou skoro všude. Vyzkoušejte plody, které před zimou posílí vaši imunitu

Existují studie, které zkoumají vliv švestek a dalšího ovoce na neurodegenerativní onemocnění související s věkem, například na Alzheimerovu a Parkinsonovu chorobu, a jejich výsledky jsou slibné.

„Ovoce obsahuje různé chemikálie, jako jsou antioxidanty a polyfenoly, které snižují a vyrovnávají účinek hormonů odpovědných za onemocnění mozku. Přírodní lék je levný, snadno dostupný, netoxický, snadno se připravuje a ve srovnání s jinými léky poskytuje dobré duševní zdraví,“ informuje web National Library of Medicine, který zpřístupňuje biotechnologické informace.

Švestka je čistič organismu
Obsahuje dostatečné množství vlákniny na to, abyste si jednou za čas mohli dopřát švestkovou detoxikační kůru. „Tato očista trvá tři dny, takže to není nic hrůzostrašného. Po dobu těchto tří dnů konzumujte pouze švestky, vyberte si čerstvé či sušené, nebo je zkombinujte,“ radí iReceptář. Musíte však denně vypít minimálně dva litry vody.

Modrá barva švestek signalizuje zdraví

Modré plody švestek jsou obzvláště bohaté na antokyany, sloučeniny zodpovědné za tmavě zbarvenou slupku.

„Antokyany ve švestkách mohou pomoci chránit tělo před vysokým krevním tlakem,“ píše server Very Well Fit, který se věnuje zdravému stylu života. Ve studii z roku 2017 byla účastníkům podávána švestková šťáva bohatá na antokyany a vědci u nich zaznamenali významný pokles krevního tlaku a kardiovaskulárních reakcí.

Existují studie, které zkoumají vliv švestek a dalšího ovoce na neurodegenerativní onemocnění související s věkem, například na Alzheimerovu a Parkinsonovu chorobu, a jejich výsledky jsou slibné.Existují studie, které zkoumají vliv švestek a dalšího ovoce na neurodegenerativní onemocnění související s věkem, například na Alzheimerovu a Parkinsonovu chorobu, a jejich výsledky jsou slibnéZdroj: se svolením Michaely Suchánkové ze Sdružení Levínek Olešnice

Látky obsažené ve slupce obsahují nenasycené mastné kyseliny, které snižují riziko infarktu a kornatění tepen.

„Švestky jsou bohaté na různé vitaminy a minerály, včetně vápníku, který zajišťuje normální srážení krve. Dodávají tělu také draslík a vitamín C a jsou bohaté na ochranné polyfenoly, z nichž všechny jsou spojeny se sníženými kardiovaskulárními rizikovými faktory,“ konstatuje web BBC Good Food.

Švestky proti cukrovce a obezitě

Už tři studie prokázaly, že konzumace švestek, tedy nízkoglykemického ovoce, bylo spojeno s nižším rizikem vzniku diabetu 2.

„Toto ovoce je obzvláště bohaté na polyfenol zvaný kyselina chlorogenová, sloučeninu, která se také nachází také v kávě, a zdá se, že pomáhá vyrovnávat hladinu cukru v krvi a regulovat chuť k jídlu,“ píše BBC Good Food.

Rýma a nachlazení k podzimu neodmyslitelně patří. Rýmovník od smrkání uleví
Rýma a ucpaný nos? Pomocníka můžete mít vždy po ruce, ale pořídit ho musíte nyní

Konzumace celého ovoce navíc zajistí, že budete mít prospěch z jeho bohatého obsahu vlákniny, která pomáhá zpomalit uvolňování přirozených cukrů.

Látky obsažené ve švestkách jsou cenné i při boji s obezitou a dalšími komplikacemi spojenými s nadváhou. Řada z nich působí na tukové buňky a pomáhá proti obezitě i problémům s cholesterolem.

Vědci jsou si jejich účinky tak jistí, že je doporučují při snižování tělesné hmotnosti a urychlování procesu hubnutí.

Facebook Deník Styl je tu pro každého.Facebook Deník Styl je tu pro každéhoZdroj: Deník/Denisa Lottmannová