Volby do sněmovny začínají za

Nahrávám odpočet ...
VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Děti z lidického památníku budou dál vláčeny po soudech

Praha, Lidice - Soud má zkoumat hranici, kde končí řemeslo a už začíná práce umělce.

12.3.2013 1
SDÍLEJ:

Sochař Jiří Hampl vede s Památníkem Lidice spor o autorství sousoší lidických dětí. Foto: Foto: Deník/Milan Holakovský

"Netěší mě to; budu dál chodit po soudech", posteskl si v úterý pražský sochař Jiří Hampl, který vede s Památníkem Lidice spor o autorství proslulého sousoší lidických dětí. Vrchní soud v Praze totiž zrušil verdikt středočeského krajského soudu, jenž dal Hamplovi za pravdu, a nařídil nové projednání věci doplněním důkazů.

Předsedkyně odvolacího senátu Dagmar Javůrková se přitom netajila tím, že s původním verdiktem nemůže souhlasit. Krajský soud v Praze se podle jejích slov zaměřil pouze za zjišťování, zda Hampl pracoval společně se svou manželkou Marií Uchytilovou v ateliéru a pak i v Lidicích - nezaměřil se ale na dokazování, zda do podoby sousoší vnesl i plody svého ducha.

Protichůdné postoje

Na výrobě díla, který představuje jeden z nejviditelnějších symbolů lidického památníku připomínajícího vyhlazení obce nacisty, se Hampl podílel právě s Uchytilovou, která zemřela před dokončením prací - a velmi se ho dotklo, když vedení památníku nechalo u sousoší před časem osadit novou cedulku, která autorství připisuje výhradně jeho zesnulé ženě.

Památník jeho práci na sousoší nezpochybňuje - trvá ale na tom, že Hampl jen pomáhal své ženě při přípravě forem i odlévání. Nebyl tedy skutečným tvůrcem, tedy umělcem, ale pouze řemeslníkem. Sice pracoval rukama, ale nelze prokázat, že skutečně tvořil se zapojením duševní činnosti. A ať se to někomu líbí, či nikoli, technická pomoc není umělecká tvorba.

Takový přístup Hampl rázně odmítá. "Tady mám důkaz," ukázal Deníku na chodbě soudu. Podívejte se sem, na rozpis honorářů - jména: Uchytilová, Hampl; podpisy: Uchytilová, Hampl…" Již dříve u krajského soudu zdůrazňoval, že zatímco manželka se zaměřovala především na obličeje dětí, on vytvářel postavy; poslední zhotovené sochy pak již byly výhradně jeho dílem. Stejně jako rozmístění jednotlivých figur a konečná úprava sousoší, což vytvářel v době, kdy už manželka - jíž postavení hlavní tvůrkyně neupírá - nežila.

Tvorba není práce

Soudkyně Javůrková Hamplův podíl práce nezpochybnila - spíše se ale kloní na stranu lidického památníku, jehož odvolání proti verdiktu krajského soudu označila za zcela důvodné. Hamplův přínos ke konečnému zdaru díla by se měl stát předmětem znaleckého zkoumání.

Svědectví o tom, že sochař na sousoší pracoval, vrchnímu soudu nestačí; "nějaký pan doktor, který docházel do ateliéru" podle odvolacího senátu může míru tvůrčího podílu sochaře Hampla zhodnotit stěží. A právě to je kategorie, kterou si má krajský soud podle pokynu vyšší instance ujasnit.

"Autorské dílo je výsledek tvůrčí činnosti," naznačila předsedkyně senátu, jakým směrem by sále mělo být vedeno dokazování. A připomněla, že mezi pojmy "tvorba" a "práce" nelze klást rovnítko. Rozdíl je právě v zapojení duševní činnosti. A jestliže soud v první instanci neprováděl dokazování v tomto směru, ani nemohl dojít ke správným závěrům.

Krajský soud tedy čeká určování míry, nakolik bylo Hamplovo pracovní zapojení činností tvůrčí.

Prozkoumat model i dědický spis

Krajskému soudu odvolací senát také vytkl, že neprovedl všechny důkazy navrhované oběma stranami sporu. Konkrétně byly neprávem opominuty dědický spis a místní ohledání v Panenském Týnci, kde je umístěn pracovní model budoucího lidického památníku, vytvořený v měřítku 1:10. Ten by ale měl prozkoumat odborník; okukování soudcem by asi příliš velký přínos pro vývoj případu neznamenalo. Také na dědický spis by prý bylo na místě podívat se velmi pečlivě. Podle vrchního soudu může osvětlit, jak probíhalo dědické řízení a zda se už po smrti své manželky hlásil Jiří Hampl ke spoluautorství sousoší lidických dětí, které bylo jejím životním dílem. "Pokud by byl spoluautorem, část autorského podílu by asi nedědil," uvedla soudkyně Dagmar Javůrková.

 

 

 

Autor: Milan Holakovský

12.3.2013 VSTUP DO DISKUSE 1
SDÍLEJ:
František Hakl s trofejí pro mistry světa v malém fotbale, kterou s českou reprezentací vybojoval v Tunisku.

Zlatý šampion Hakl věří, že vítěznou atmosféru přenese i do Benátek

Autogramiáda Rytířů Kladno na Sletišti v rámci dnů města. Vpravo Václav Veber, vedle Martin Lenďák

Naděje pro kladenský hokej, Václav Veber. Atmosféru z Lapače si nepamatuje

Krize krajské koalice dospěla na ostří nože. Silná slova mohou vystřídat činy

Střední Čechy – Vydrží, nebo lze očekávat změny? Řeč je o pevnosti aktuální středočeské koalice, v jejímž případě se zdá, že navenek vyvřelo dlouhodobější napětí. A vlastně i spory.

Skrbka Kladno oslovilo, vybral si Vsetín

Kladno – Hokejový obránce Pavel Skrbek skončil předčasně angažmá ve Znojmě, kde se s ním na ukončení kontraktu domluvili minulý týden. Poté podepsal novou smlouvu ve Vsetíně, ale fanoušky pochopitelně zajímá, proč nezamířil do mateřského Kladna za strýcem-trenérem Milošem Hořavou.

Mario Jarkas zve na TCB Fight Night do Grandu

Slaný – Už potřetí se se naplní slánské Městské centrum Grand energií tvrdých bojovníků, ale i svůdnou krásou žen. Guru slánského bojového sportu Mario Jarkas připravil na sobotu 21. října třetí Galavečer TCB Fight Night, a přestože je aktuálně jeho přípravou doslova zahlcen, našel si chvilku na Kladenský deník a jeho otázky. Stejně jako v předchozím roce věnuje Mario Jarkas galevečer dětem z Dětského domova Ledce, které mají vstup zdarma.

Uzdravený kanonýr Ton zkusí další návrat. Do Kladna?

Kladno /FOTOGALERIE/ – Stal se legendou pražské Sparty, ještě ve čtyřiceti v jejím dresu nasázel neskutečných 40 gólů za sezonu. Ale loni před začátkem sezony se vrátil do mateřského Kladna, aby mu pomohl zpět do extraligy. Petru Tonovi (44) se to nepovedlo hlavně kvůli zranění, které utrpěl v dramatickém semifinále play off s Jihlavou. Teď se rýsuje možnost jeho návratu na led. 

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení