Zákon o silničním provozu sice přímo nestanovuje, jakou konkrétní obuv by měl řidič volit, nicméně je třeba před usednutím za volant pamatovat na to, že vozidlo musí mít šofér vždy pod kontrolou a bezpečně ho ovládat. Jak potvrzují svědci i fotografie pořízené na místě tragické události ve Slaném, řidič autobusu měl na nohou pouze bílé plastové pantofle. Podle dopravního experta Romana Budského z Platformy VIZE 0 může právě nevhodná obuv zapříčinit při jízdě velký malér.

„Při jízdě je zapotřebí, abyste měli pevnou patu a plosku chodidla fixovanou. Největší katastrofa jsou skořepinové pantofle nebo žabky. Chodidlo se v nich volně pohybuje a nemáte v něm dostatečný cit. Jakmile není chodidlo v botě dostatečně upevněné, může se stát, že se obuv pohne a přetočí a v tom okamžiku šofér neřeší řízení, ale to, co dělat s uvolněnou botou,“ popisuje Roman Budský. „V horším případě se řidič začne koukat pod volant a nevědomky sešlápne pedál ještě více,“ dodává expert.

„Nemohu samozřejmě tvrdit, že tohle se stalo ve Slaném, ale skutečně k takovým situacím dochází,“ dodává Budský. „V případě, že máte na nohou plastové pantofle, stačí jen hladší povrch pedálu a noha na něm doslova bruslí,“ dodal. Ani přes letité zkušenosti s podobnými událostmi ale nechce předjímat výsledky policejního vyšetřování.

„Skutečně je nyní vhodné nechat výsledek na vyšetřovatelích a soudních znalcích a nedělat žádné předčasné závěry,“ uzavřel dopravní expert. Přestože zákon přímo konkrétní obuv vhodnou za volant nenařizuje, zaměstnavatelé řidičů z povolání se před možným nebezpečím chrání a vše upravují svými interními předpisy.

Jak potvrzuje ředitel kladenské ČSAD MHD Kladno, Ludomír Landa, jejich dopravní podnik na bezpečnost pamatuje především a všichni jejich řidiči jsou proto vybaveni předpisovým oblečením i obuví. „Naši řidiči dostávají jak předepsané oblečení, tak předepsanou obuv s plnou špičkou i patou. To jestli dress code někdo během jízdy poruší a přezuje se, nedokážeme ovlivnit. Můžeme pouze provádět kontroly,“ potvrzuje ředitel Landa.