Nejen řemeslo, ale i umění

Sochař Jiří Hampl, který byl manželem zesnulé tvůrkyně Marie Uchytilové, se po vedení lidického památníku domáhá, aby uznalo jeho spoluautorství. Tvrdí, že při vzniku díla pomáhal nejen s řemeslným provedením prací při odlévání (což mu není upíráno a ani to nikdo nezpochybňuje), ale také jako umělecký tvůrce. Konkrétně se prý podílel na tvorbě postav a spoluvytvářel celkovou kompozici sousoší, zatímco jeho žena byla jednak autorkou námětu, jednak se soustředila na zpracování tváří soch lidických dětí. Po její nenadálé smrti v roce 1989, kdy bylo hotovo 78 z celkového počtu 82 postav, pak dílo dokončoval, přičemž na dvou sochách prý byl jeho podíl velmi významný.

Vypovídaly také články z novin

Spor kolem podílu na autorských právech odstartoval v roce 2008. Ředitel lidického památníku Milouš Červencl tehdy nechal nainstalovat u sousoší novou informační desku, kde je jako tvůrkyně uvedena pouze Marie Uchytilová a o Hamplově spoluautorství se nehovoří.

Okolnosti vzniku díla se soudce Vojtěch Cepl snaží objasnit prostřednictvím výslechů svědků, jichž má promluvit ještě pět; pro dokreslení situace ale posloužily také citace z novinových článků, které se vznikem sousoší zabývaly. (zw)

Předmětem sporu je i kopie holčičky
Sochař Jiří Hampl se chce soudit s lidickým památníkem také kvůli vytvoření kopie sochy holčičky, kterou před necelým rokem ukradl neznámý pachatel. Replika vyrobená za použití originální formy totiž nebyla objednána u něj, ale v jiné slévárně. V tomto sporu by mělo jít o 100 tisíc korun.