Jedním slovem šílenství. Nákupní horečka v minulých letech byla sice výživná, letos je však vše umocněno pandemií covidu-19. Lidé své dárky nakupují především přes e-shopy. Citelný nárůst pociťují i v jednom z nejstarších internetových obchodů Amazonu, jenž má jednu z poboček v Dobrovízi na Praze-západ.

„V tomto období se nám objem odbavených balíků zdvojnásobuje,“ uvedla PR manažerka Miroslava Jozová.

Aby se veškeré vánoční dárky a zásilky dostaly ke svým budoucím majitelům včas, nabobtnal Amazon v Dobrovízi personálně téměř na dvojnásobek.

Standardně tam, a v korporátních kancelářích v Karlíně, najdete čtyři tisíce zaměstnanců. V době vánoční špičky ovšem přibylo tři tisíce sezonních pracovníků.

Automobilka. Ilustrační snímek.
Koronavirová krize není jen o propuštění. Některé podniky posilují výrobu

„Distribuční centrum nyní jede na téměř dvojnásobek běžného stavu. Zaměstnanci se točí ve směnách, které se nám daří vykrývat díky systému plánování. Zřejmě i vlivem aktuální pandemické situace jsme však oproti loňsku při náboru zaznamenali výrazně vyšší zájem ze strany lidí přicházejících ze segmentu gastronomie a služeb,“ líčila Jozová s dovětkem, že kvůli koronaviru pracují v Amazonu v režimu špičky už od jara.

„Akorát se změnila skladba zboží. Na jaře jsme distribuovali především trvanlivé potraviny, základní hygienické potřeby a dětské zboží,“ prozradila manažerka.

Cesta od objednávky k doručení

Zajímá vás, co všechno čeká na zboží, které si budoucí majitel vyhlédl v internetovém obchodě?

Veškeré kroky nutné k naskladnění zboží mířícího do distribučního centra, včetně jeho vyložení z kamionů, příjmu a jeho umístění do regálů, zajišťuje oddělení Inbound. Aby se při objednávce podařilo zboží nalézt, dojde ke spárování jeho štítku a kódu. Poté si ho může zákazník objednat online, a tím zároveň činnost Inbound oddělení končí.

Vyřízení objednávek, zabalení zásilky a doručení pak spadá pod oddělení Out-bound.

Ilustrační foto
Rekordní objem dat. Koronavirus připoutal lidi k počítačům a internetu

Ještě než zboží opustí distribuční centrum, je nutné jej zabalit. Zaměstnancům toto usnadňuje algoritmus, který pomáhá s výběrem nejmenší standardizované krabice, a to i v případě předmětů zvláštních tvarů, jako jsou například deštníky.

„Tímto zamezíme nadměrnému užití obalového materiálu, včetně výplně nebo lepicí pásky, a tedy tvorbě zbytečného odpadu i plýtvání materiálu,“ uzavřela téma manažerka Jozová.