Jedním slovem šílenství. Nákupní horečka v minulých letech byla sice výživná, letos je však vše umocněno pandemií covidu-19. Lidé své dárky nakupují především přes e-shopy. Citelný nárůst pociťují i v jednom z nejstarších internetových obchodů Amazonu, jenž má jednu z poboček v Dobrovízi na Praze-západ.
„V tomto období se nám objem odbavených balíků zdvojnásobuje,“ uvedla PR manažerka Miroslava Jozová.
Aby se veškeré vánoční dárky a zásilky dostaly ke svým budoucím majitelům včas, nabobtnal Amazon v Dobrovízi personálně téměř na dvojnásobek.
Standardně tam, a v korporátních kancelářích v Karlíně, najdete čtyři tisíce zaměstnanců. V době vánoční špičky ovšem přibylo tři tisíce sezonních pracovníků.
„Distribuční centrum nyní jede na téměř dvojnásobek běžného stavu. Zaměstnanci se točí ve směnách, které se nám daří vykrývat díky systému plánování. Zřejmě i vlivem aktuální pandemické situace jsme však oproti loňsku při náboru zaznamenali výrazně vyšší zájem ze strany lidí přicházejících ze segmentu gastronomie a služeb,“ líčila Jozová s dovětkem, že kvůli koronaviru pracují v Amazonu v režimu špičky už od jara.
„Akorát se změnila skladba zboží. Na jaře jsme distribuovali především trvanlivé potraviny, základní hygienické potřeby a dětské zboží,“ prozradila manažerka.
Cesta od objednávky k doručení
Zajímá vás, co všechno čeká na zboží, které si budoucí majitel vyhlédl v internetovém obchodě?
Veškeré kroky nutné k naskladnění zboží mířícího do distribučního centra, včetně jeho vyložení z kamionů, příjmu a jeho umístění do regálů, zajišťuje oddělení Inbound. Aby se při objednávce podařilo zboží nalézt, dojde ke spárování jeho štítku a kódu. Poté si ho může zákazník objednat online, a tím zároveň činnost Inbound oddělení končí.
Vyřízení objednávek, zabalení zásilky a doručení pak spadá pod oddělení Out-bound.
Ještě než zboží opustí distribuční centrum, je nutné jej zabalit. Zaměstnancům toto usnadňuje algoritmus, který pomáhá s výběrem nejmenší standardizované krabice, a to i v případě předmětů zvláštních tvarů, jako jsou například deštníky.
„Tímto zamezíme nadměrnému užití obalového materiálu, včetně výplně nebo lepicí pásky, a tedy tvorbě zbytečného odpadu i plýtvání materiálu,“ uzavřela téma manažerka Jozová.