Podle dat společnost CCS se v Česku se ve středu litr nejprodávanějšího benzinu Natural 95 prodával za průměrných 46,55 korun. To je o pouhých osm haléřů méně než poslední den před zavedením snížení spotřební daně. U motorové nafty je situace o něco málo příznivější. Litr byl k mání v polovině pracovního týdne za průměrných 45,77 korun, tedy o 63 haléřů levněji než poslední květnový den.

Zda pumpaři museli zdražovat kvůli ceně ropy nebo si zvýšili s rafinériemi marže, ministerstvo financí teprve vyhodnocuje. Červnová data z monitoringu cen pohonných hmot, který je od května rozšířen na celý distribuční řetězec, ještě nejsou kompletní. Pokud ceny benzinu a nafty rostly hlavně kvůli maržím, je resort připraven zasáhnout.

Vlak je na většině spojení mezi krajskými městy levnější než auto
Drahý benzín v datech: Cesta vlakem ve dvou lidech nyní vyjde levněji než autem

„V případě nepříznivých výsledků kontroly je ministerstvo financí připraveno zavést cenovou regulaci stanovující maximální výši marží u distributorů pohonných hmot, kteří jsou v České republice plátci spotřební daně,“ zopakoval ve čtvrtek mluvčí ministerstva financí Tomáš Weiss.

Resort ale zároveň přiznává, že stát v tomto ohledu tahá za kratší konec špagátu. „Konečné ceny na čerpacích stanicích primárně ovlivňují vnější faktory v čele s rostoucí cenou surové ropy na světových trzích, kterou z pozice ministerstva financí, respektive České republiky, neovlivníme,“ dodává Weiss.

Paliva znovu podraží

Levnějšího benzinu či nafty se řidiči v dohledné době nedočkají. Naopak. Paliva podraží, a to zhruba o jednu korunu. „Snížení spotřební daně naráží na koncepční problém. Je příliš malé na to, aby jej řidiči trvaleji zaznamenali. Opatření dokáže být překryto jen několikadenním pohybem cen ropy,“ říká hlavní ekonom Trinity Bank Lukáš Kovanda.

Nárůst cen očekává i analytik finančních trhů společnosti X-Trade Brokers Štěpán Hájek. „Efekt nižší spotřební daně bude velmi rychle pryč, a to z důvodu rostoucích cen ropy, ale také začátku letní sezony, kterou tradičně doprovází vyšší poptávka po motorových palivech. U ceny benzinu si troufám tvrdit, že v horizontu dvou týdnů efekt nižší daně nepocítíme,“ myslí si Hájek.

Automobilky budou muset do roku 2035 skončit se spalovacími motory.
PŘEHLEDNĚ: Konec spalovacích motorů. Co čeká na řidiče v příštích letech

Pomyslné světlo na konci tunelu „bliká“ mimo Českou republiku, především na Arabském poloostrově. Od července začnou země vyvážející ropu (OPEK) těžit více ropy, a to o 648 tisíc barelů denně místo současných 432 tisíc. Nicméně ani zvýšení těžby nemusí nutně znamenat zlevňování pohonných hmot.

„Evropa naráží na logistická omezení. Ropa bude, ale jak ji dopravit do rafinérií bude složitější. Příliš možností není a ropovody v západní Evropě narážejí na svoji kapacitu. Stejně tak jsou na tom severské cesty,“ upozorňuje předseda Unie nezávislých petrolejářů Ivan Indráček. Do začátku prázdnin ale také podle něj k žádné výraznější změně nedojde.   

Průměrné prodejní ceny pohonných hmot v korunách 

Datum Natural 95 Nafta
31. 5. 46,63 46,40
1. 6. 45,76 45,43
2. 6. 45,67 45,27
3. 6. 45,73 45,24
4. 6. 45,79 45,24
5. 6. 45,81 45,26
6. 6. 45,91 45,36
7. 6. 46,27 45,54
8. 6. 46,55 45,77

Zdroj: CCS