Lidé mohou letos při přípravě vánočních sladkostí ušetřit zejména na tuku na pečení a vanilkovém lusku. Naopak se jim tentokrát prodraží cukr, a to více než o čtvrtinu. Nejvíce, téměř o polovinu, pak oproti loňsku podražilo máslo.

Novinka: webkamery pro školáky

Zkušenosti odborníků potvrzují, že slevové letáky obchodních řetězců celoročně v českých domácnostech patří mezi nejoblíbenější četbu. Před Vánoci a Mikulášem bývají v akci hlavně cukrovinky, v srpnu zase školní potřeby. Někdy se ale nabízený sortiment mění.

Minimální trvanlivost.
EU chce zrušit nápis „minimální trvanlivost“ na potravinách

„Letos jsme v letákových akcích zaznamenali daleko více pomůcek pro domácí on-line výuku, jako jsou sluchátka či webkamery,“ uvedl ředitel České distribuční Petr Sikora.

Celoroční stálicí slevových akcí však bývají základní potraviny, tedy zejména maso, mléko, máslo, vejce, jogurty, brambory či jablka. „Českou specialitou jsou pak i časté slevy na pivo,“ podotkl Sikora. Oproti předchozímu roku se levněji prodávala kupříkladu vepřová pečeně anebo jablka a brambory (viz tabulka).

Češi v loňském roce předvedli rekordní spotřebu rýže, nejvyšší od roku 1920, kdy statistici tento ukazatel sledují.
Češi v pandemii zanevřeli na brambory. Rekordně kupovali rýži a ovoce

Slevy se pohybují v jednotkách, ale i v desítkách procent. Zákazníci tak na jednom kusu zboží ušetří někdy pár haléřů, ale třeba i desítky korun. „Dle naší analýzy z letošního podzimu byly například u konzumních jablek nebo brambor slevy za kilogram řádech 30 až 50 procent, a sýr eidam šlo zakoupit o 20 až 45 procent levněji,“ konstatoval Sikora.

Podle prezidenta Svazu obchodu a cestovního ruchu Tomáše Prouzy je nyní ve slevách asi 48 procent potravin. „Poslední rok tento podíl mírně roste s tím, jak se zhoršuje ekonomická situace řady Čechů,“ řekl Deníku Prouza. K

upříkladu v sousedním Německu je tento podíl mnohem nižší, pouze necelá třetina výrobků. „Mnohem větší podíl potravin se tam prodává pod privátními značkami jednotlivých obchodů,“ vysvětlil Prouza.

Vepřové maso.
Český paradox: Vyvážíme levné vepře, vrací se nám drahá kýta

Rozšiřování privátních značek bude do budoucna trendem i v tuzemsku. Jejich podíl nyní v průměru tvoří asi čtvrtinu nabídky řetězců, a postupně každoročně roste o pár procentních bodů. „Dlouhodobě směřujeme k tomu, aby byl zhruba poloviční,“ tvrdí Prouza.

Cílem těchto snah je podle něj zajistit, aby potraviny pod privátními značkami vyráběli čeští potravináři, a nemuselibychom je dovážet ze zahraničí. Současně by s jejich rozšířením měl klesat podíl potravin ve slevách.

„Budeme směřovat spíše k celkově nižší cenové hladině bez velkých výkyvů,“ dodal Prouza.