Deník / Průvodce rokem 2024 „Dopravní infrastruktura měla být hotová už v roce 2010. Bohužel není a nyní doplácíme na historický dluh. Snažíme se ji co nejrychleji dostavět. Pokud se nám to nepodaří, bude to znamenat v dalších letech ještě větší ekonomické problémy. Budeme hůře konkurovat ostatním zemím a logicky to bude mít negativní dopad i na státní rozpočet,“ varoval ministr dopravy Martin Kupka.

Co chystá ŘSD nejen v letošním roce? Přečtete si rozhovor s mluvčím Janem Rýdlem:

Ten chce ve větší míře do financování výstavby dálnic zahrnout i soukromé investory, a to formou PPP projektů (takzvaný Public Private Partnership, kde je výkon veřejné služby svěřen soukromému partnerovi). Už nyní se takto staví 32 kilometrů dálnice D4 mezi Příbramí a Pískem. Na starosti jej má konsorcium stavebních společností Via Salis.

Česko za dálnici zaplatí zhruba 19 miliard korun, a to ve splátkách. První pošle stát až po zprovoznění dálnice, tu poslední v roce 2048. Po celou dobu se o cestu bude starat soukromý investor. V případě snížení kvality bude stát koncesionáře pokutovat srážkami z měsíčních splátek.

Nové úseky dálnice D4 mají být otevřené letos. Jakých dalších úseků se řidiči v roce 2024 dočkají? A kde výstavba začne? Deník připravil přehled. Pro další mapku najedete na šipku pod grafikou.

Plánované zahájení stavby dálničních úseků v roce 2024