Tuto zkušenost má bohužel za sebou Iva Cvernová z Kladna. „Před dvěma týdny jsem v Kauflandu koupila paštiku Ďáblík od Hamé, která měla na obalu uvedené datum spotřeby do února roku 2011. Sama to nejím a tak jsem ji uložila do lednice, až přijedou vnučky. Ve středu ráno si s ní chtěly namazat chleba. Jedna z nich otevřela hliníkové víčko a lekla se, že je tam myš. Když jsme ji však otevřeli celou, zjistila jsem, že je od plísně šedá, místy až černá a zapáchá. Okamžitě jsem ji proto dala do igelitového sáčku a uložila na balkon,“ popsala.

Přesto, že od nákupu již neměla účtenku, rozhodla se, že v obchodě upozorní na závadné zboží. Redaktorka Kladenského deníku se tam vydala s ní, aby zjistila, jak v obchodě budou na podobnou reklamaci reagovat.

Ještě před tím jsme se v obchodě rozhodli koupit naprosto stejnou konzervu, abychom zjistili, jestli se jedná o pouhou náhodu, nebo vadnou zásilku zboží. Bohužel se nám však podařilo sehnat sice stejnou paštiku, ale s datem upotřebitelnosti do července 2011. Ta po otevření vypadala nezávadně, ale podle slov Ivy Cvernové také nebyla nejlepší, protože byla na povrchu lehce oslizlá a ona jako letitá prodavačka by ji už nejedla.

Obsluha na informacích ale byla velmi ochotná a zákaznici vrátila i o několik korun více za její závadnost. „Pokud se prokazatelně jedná o naše zboží, tedy máme-li ho v sortimentu, bez problémů vrátíme peníze i bez účtenky,“ sdělil vedoucí kladenského Kauflandu Zdeněk Marek.

Protentokrát tedy vše dopadlo dobře, ale případy, kdy lidé v tomto obchodě zakoupili zkažené zboží, prý nejsou ojedinělé. „Shodou okolností si tu moje sestra někdy na jaře zakoupila houskový knedlík a když ho doma rozkrojila byl uvnitř plesnivý. Ona to ale řešit nechtěla a takových zákazníků je podle mého více. Když sem mnoho lidí jezdí nakupovat z vesnic, zjištění, že máte něco plesnivého nebo zkaženého není nic dobrého, ale třeba už se jim nechce se sem znovu trmácet kvůli reklamaci,“ podotkla Cvernová. Na základě této zkušenosti by to ale zákazníci skutečně neměli nechat být a nebát se za své peníze chtít kvalitní výrobky.

Problém s plesnivou paštikou nevznikl přímo v tomto obchodě, nýbrž někde při přepravě nebo ve výrobě. Na obalu Ďáblíka od Hamé totiž výrobce zaručuje kvalitu při dodržení skladovacích podmínek až do 28 stupňů Celsia. „Nevidím důvod, proč bychom skladování těchto výrobků měli přesunout do chladicích boxů, když uvedené pokyny dodržujeme a teplota v obchodě se 28 stupňům ani zdaleka neblíží,“ upozornil Marek.

„Kdyby došlo k nedodržení skladovací teploty, není možné, aby se paštika zkazila. Jako jednou možnost vidím, že někde muselo dojít k poškození jejího obalu. Vzhledem k tomu, že se nejedná o klasickou konzervu, ale měkčí hliníkovou misku, je to velmi pravděpodobné. Zatím všechny reklamace na tyto výrobky byly výhradně z tohoto důvodu,“ sdělil vedoucí kontroly kvality firmy Hamé Jiří Mikíska.