O uznání reklamace svých letních pantoflí se již několik měsíců snaží Jiřina Janošková, která si je v červnu loňského roku zakoupila v prodejně obuvi v Tyršově ulici v Kladně.

„Asi po týdnu nošení se u bot začal olupovat lak z podpadků a objevily se bílé skvrny. Proto jsem boty odnesla na reklamaci do prodejny. Prodavačka je ode mě přijala a odeslala je na opravu. Když jsem si pro ně přišla, byly podpadky natřeny černou barvou. Přitom původně byly celé tmavohnědé, kromě pásků,“ popsala zákaznice.


„Odmítla jsem boty v tomto stavu přijmout s tím, že chci, aby barva byla stejná, jako když jsem je koupila. Pantofle tedy znovu poslali na opravu, a když jsem si pro ně znovu přišla, byly zdánlivě v pořádku,“ uvedla Jiřina Janošková.

Nepříjemným překvapení pro ni ale prý bylo, když se zhruba po čtrnácti dnech na botách opět začaly objevovat bílé skvrny. „Proto jsem je znovu odnesla do obchodu, ale prodavačka mě odmítla s tím, že pantofle se mi asi špatně nosí, nebo se mi přestaly líbit, a proto je chci vrátit. Dohadovaly jsme se spolu a ona mi sdělila, že vady jsou způsobeny tím, že se mi potí nohy. Reklamaci neuznala a utekla před obchod,“ sdělila Janošková.

Kladenský deník se proto vydal do prodejny spolu s Jiřinou Janoškovou. Ani tentokrát se pokus o reklamaci neobešel bez slovní přestřelky mezi ženou za pultem a zákaznicí.


„Paní se boty patrně přestaly líbit, a proto je chce reklamovat. Sama mi přitom řekla, že v pantoflích chodila na chatě, tak ať se nediví, že jsou poničené. Je přece jasné, že když boty nosíte, nemohou stále vypadat jako nové,“ argumentovala prodavačka.

„Minule jste reklamaci odmítla přijmout a dokonce jste před námi utekla před obchod. Chtěla bych, abyste mi vrátili peníze, protože i přes několik oprav jsou na botách stále vady,“ oponovala Janošková.


„Ano, utekla jsem, protože mě váš manžel napadal. Chňapal po mně za pult,“ hájila se žena. Situaci se tedy opět nepodařilo vyřešit a jediné, s čím Jiřina Janošková z obchodu odešla, bylo doporučení od prodavačky, ať boty pošle k přezkoumání, což ji ale bude stát něco mezi pěti až šesti tisíci korun.

„Když vadu uznají, vrátíme zákaznici peníze. Tohle mi firma na reklamaci nevezme, protože se jedná o mechanické poškození,“ uzavřela prodavačka, když mezi štosem reklamačních protokolů hledala ty správné.

„Zákazníci jsou při koupi upozorněni, na co si mají dávat pozor a jak mají obuv ošetřovat. Tyhle boty mají umělý podpatek, který je nalakovaný, a tak je naprosto normální, že se po čase začne olupovat. Někomu hned druhý den, někomu za dva týdny, někomu za delší dobu,“ sdělila vedoucí prodejny obuvi v Tyršově ulici.


„Záleží také na postavě člověka. Já jsem štíhlá, takže mi vydrží tak dvoje boty na sezonu, ale když si někdo silnější postavy koupí obuv na vysokém podpadku, musí počítat s tím, že se mu dříve zničí. Všechno ale máme uvedeno v reklamačním řádu, který sestavil právník. Tato závada je mechanická, a tudíž nemůže být uznána,“ uzavřela vedoucí prodejny.