Krize. Méně cestujících v autobusech a nižší zájem o služby. S takovými problémy se potýká velká část dopravců provozujících městskou hromadnou dopravu.

,,Dopady krize v osobní dopravě pociťujeme zprostředkovaně prostřednictvím počtu přepravovaných zákazníků. Klesl především počet cestujících v návozech do průmyslových oblastí. Tyto linky jsou totiž specifické, jelikož dovážejí hlavně zaměstnance, kteří zde pracují,“ uvedl ředitel ČSAD Kladno Ludomír Landa.

Problém úbytku pravidelných cestujících mířících do zaměstnání, se týká především průmyslové zóny Kladno–Jih a vedení dopravního podniku ji bude v blízké době řešit. V létě zřejmě sloučí dvě linky tak, aby jejich časové rozložení zůstalo zachované, ale počet autobusů bude odpovídat počtu cestujících.

,,Do průmyslové zóny nebudou jezdit dva autobusy souběžně tak, aby každý vezl například patnáct lidí. Chceme je všechny přepravit jedním dopravním prostředkem,“ vysvětlil ředitel ČSAD Kladno.

Za první čtyři měsíce letošního roku poklesly tržby u jízdenek zhruba o osm až devět procent oproti loňsku. Zajímavé je, že se nesnížil počet těch, kteří za jízdu platí hotově přímo u řidiče. Významný je ale úbytek zákazníků, již si kupují předplacené karty.

,,Časové jízdenky mají zřejmě zaměstnanci, kteří přišli o práci nebo mají nepravidelnou pracovní dobu, takže jim v současné době vyhovuje platit jízdné v hotovosti,“ míní Lubomír Landa.

Určité zisky pro společnost znamenají také příjmy z reklam vylepených na autobusech. Podle ředitele ČSAD Kladno se ale jedná vzhledem k celkovým tržbám spíše o příjmy marginální.

Další přelomové období bude v létě, kdy se očekává další výrazný pokles cestujících. O letních prázdninách dojde také k významné redukci jízdních řádů. V loňském roce kladenská dopravní společnost přepravila prostřednictví městských linek jedenáct milionů cestujících. V součtu s meziměstskou dopravou dokonce autobusy převezly dvacet milionů lidí. Bude tomu stejně i letos v době krize?