VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Bývalý pilot z Kladna říká: Asi vím jak zahynul Gagarin

Kladno – Smrt prvního kosmonauta Jurije Gagarina je stále předmětem diskusí a spekulací. Zahynul při pádu letadla spolu s Vladimirem Serjoginem dopoledne 27. března 1968 při cvičném letu. Šlo o Gagarinův poslední let 
s instruktorem na stroji MiG-15UTI. Bývalý vojenský a poté i civilní pilot Rostislav Sáček z Kladna je přesvědčen, že za tragickou nehodou stojí technická závada. I on totiž na stejném typu stroje vyrobeného 
v Československé socialistické republice v podniku Aero Vodochody prožil horké chvíle.

18.10.2015
SDÍLEJ:

ROSTISLAV SÁČEK je bývalým vojenským pilotem a instruktorem. Na dobovém snímku u stroje MiG. Foto: archiv Rostislava Sáčka

O deset let dříve než zahynul Gagarin působil jako vojenský instruktor létání. „Jednou jsme se žákem letěli na stoji MiG-15UTI při cvičném letu. Bylo nádherné počasí, viditelnost asi dvacet kilometrů. Letěli jsme horizontálně. Najednou se stalo, jako když někdo kopl do řídící páky. Ta zůstala nadoraz v přední poloze. Nastalo záporné přetížení, ve kterém jsme 
se řítili k zemi," vzpomíná dnes už penzionovaný pilot.
Páka nereagovala. Rostislav Sáček se snažil vyrovnat letoun přepínačem vyvážení, tedy ploškou umístěnou na výškovém kormidle, která je ovládána elektromotorem. To se mu naštěstí podařilo.

TEORIÍ o Gagarinově smrti je několik. Podle Rostislava Sáčka mohly být příčinou problémy se řízením.

TEORIÍ o Gagarinově smrti je několik. Podle Rostislava Sáčka mohly být příčinou problémy se řízením. Foto: Deník/RobertBožovský

„Let jsme přerušili a událost oznámili nadřízeným. Letoun byl odstaven, ale nebyla objevena žádná závada," říká Rostislav Sáček.
Na letounu MiG-15UTI se stalo několik katastrof, které dodnes nebyly vysvětleny. „Nedávno jsem hovořil s bývalým pilotem Stanislavem Babicou, jemuž se stal podobný případ v roce 1963. Po prudkém přechodu do klesání se okamžitě jeden z pilotů katapultoval. Babica se snažil stroj zachránit, ale došel k závěru, že nelze přistát, proto byl naveden nad Doupov, kde se také katapultoval," popisuje Rostislav Sáček.

Na rozdíl od Gagarina měl Sáček štěstí v tom, že jeho cvičný let byl za velmi dobré viditelnosti, zatímco Gagarin a jeho instruktor Serjogin letěli v mracích. Pravděpodobně ve strmém klesání překročili rychlost zvuku. Svědkové uvádějí dvě silné rány. První by odpovídala rázové vlně při překročení rychlosti zvuku, druhá nárazu stroje na zem.

„Letoun MiG15-UTI není konstruován pro nadzvukovou rychlost, proto došlo k destrukci krytu kabiny, odtržení krytu fotokulometu a tak dále," popisuje Rostislav Sáček.

Letadlo bylo po nárazu na zem zcela zničeno. Piloti se ani nepokusili o katapultáž. Žádná z dosud zveřejněných teorií příčin smrti Gagarina a Serjogina, a to včetně těch, které poukazují i na možné technické problémy letounu, nekoresponduje s možnou závadou na řídícím systému, o které je Rostislav Sáček přesvědčen. „Kdyby se mi naše problémy při cvičném letu staly rovněž v oblacích, byly by následky také tragické," konstatuje.

Teorie publikované ruskými vyšetřovateli o možném zhasnutí motoru při průletu mrakem nebo nedovřeném vyrovnávacím ventilu v kokpitu se mu na základě svých zkušeností zdají nepravděpodobné. „Mám mnoho důvodů, že jsem své myšlenky nezveřejnil dříve. V minulém režimu to prakticky nešlo. Po Sametové revoluci jsem zveřejnění své teorie dlouho odkládal," říká Rostislav Sáček.

„Přemýšlím ale nad příčinou pádu Gagarinova letadla delší dobu. V poslední době se znovu začalo mluvit o smrti prvního kosmonauta, navíc se u nás objevil stále létající MiG-15 – UTI zakoupený od sběratele ze Spojených států amerických, rovněž vyrobený v Aeru Vodochody. Současní čeští majitelé ho předvádějí při leteckých dnech. Jeho prohlídka by možná mohla napomoci k definitivnímu objasnění homu leteckému neštěstí," dodává.

„Čestný předseda svazu letců, plukovník ve výslužbě Josef Pavlík, který už dříve sepsal velkou práci o Gagarinovi, nedávno připustil i moji teorii. Budu velmi rád, když bude na základě mých úvah vyvolána diskuse k celému případu. Jsem o svém názoru pevně přesvědčen," uvedl závěrem Rostislav Sáček.

Rostislav Sáček

Narozen 18. března 1934.
Bývalý pilot stíhaček a také civilních dopravních letadel.
Létal na C-105, C-2, IL-10, MiG-15, MiG-19, MiG–21 F a PF, C-11, L-29, IL-18 a IL-62. Rostislav Sáček je ženatý. Má jednoho syna, který se věnuje hlasové syntéze (elektronické předčítání textů z počítačů a mobilů). Fotografuje, filmuje, natočil několik audio CD orchestrů a country skupin. Zajímá se o vojenskou historii a zbraně. V padesátých letech získal první třídu v rychlopalbě z pistole na olympijské siluety.

Autor: Robert Božovský

18.10.2015 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Ilustrační foto

Stavebním záměrům v blízkosti obcí vystavila místní referenda stopku

David Rath
22

Kauza spojovaná s Rathem se vrací ke krajskému soudu

Setkání s politiky voliče ve Všetatech ovlivnilo

Všetaty /FOTOGALERIE/ – Když do malé obce na Rakovnicku začátkem října dorazila desítka lídrů středočeských kandidátek politických stran, místní si mysleli, že jde o nějaký žert. Jenže Deník bus, který politiky vezl z Prahy, skutečně svou cestu končil ve Všetatech. Ovlivnilo setkání s vrcholnými politiky naší země rozhodnutí tamních obyvatel při volbách?

Volejbalisté přemohli lázeňské šviháky

Kladensko - Volejbalisté Kladna mají cenný skalp. Porazili Karlovarsko 3:1a v extraligové tabulce jsou na třetím místě.

Kam na víkendový fotbal plus výsledky

Kladensko - Nabídka fotbalových zápasů v okrese Kladno. 

Komise musely řešit neplatné voličské průkazy, ale i stěhování

Střední Čechy – Vše probíhalo standardně. Přesně s těmito slovy se ohlédla za hlasováním během parlamentních voleb ve Středočeském kraji Eva Jůzová, vedoucí oddělení správních agend Krajského úřadu Středočeského kraje. Podle jejích slov se na hejtmanství nedostaly informace o tom, že by se odehrálo něco mimořádného. „Nevíme o tom, že by někde zasahovala policie,“ konstatovala Jůzová k dění ve volebních místnostech.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení