Novopečeným rodičům z Kladna teď v říjnu přišla velmi vhod nová služba, kterou zhruba měsíc provozuje středočeská záchranná služba. Manžel těhotné ženy, jíž odtekla plodová, se na Call centrum obrátil s dotazem, jak v této situaci postupovat.

Mluvčí středočeské záchranné služby Tereza Janečková Kladenskému deníku sdělila, že dispečerka muže informovala, aby svou ženu do nemocnice odvezl osobně, neboť příjezd záchranářů na jejich adresu by trval zhruba stejně, nebo možná ještě déle než jejich cesta do nemocnice. „Přitom byl pár samozřejmě informován, že kdyby se situace zhoršila, mají volat na linku 155,“ uvedla Janečková.

Call centrum při záchrance funguje od 14. září a jeho služby jsou zatím určeny především pro obyvatele Kladenska, Berounska, Rakovnicka a Mělnicka. Linka 800 888 155 je na rozdíl od tísňové linky 155 určena volajícím, jejichž stav nevyžaduje okamžité ošetření záchranáři, ale volající se zde mohu dotazovat především na rady ohledně svého zdravotního stavu či psycho–sociální pomoci.

Dosud přijaly dispečerky Call centra 273 hovorů a 53 z nich bylo od Kladeňáků. Kromě bezplatné telefonní linky jsou služby centra dostupné i formou e-mailů adresovaných na call@zachranka.cz.

Nejčastější dotazy, které sloužící operátorka zodpovídá, se podle Terezy Janečkové vztahují právě na porody nebo potíže související s těhotenstvím. Právě tak tomu bylo i v případě další těhotné ženy, u níž se vyskytly komplikace.

„Volala k nám paní, která je asi 2,5 měsíce těhotná, že má na břiše vyrážku a kamarádka jí na ni dala mastičku. Po jejím použití jí prý ale začaly velké bolesti břicha. Dalším hovorem dispečerka zjistila, že se jedná o přípravek na svrab, jenž je pouze na lékařský předpis. Proto volající doporučila, aby ho okamžitě přestala používat a navštívila svého lékaře,“ popsala mluvčí.

Do Call centra prý lidé také často volají dotazy týkající se otevíracích dob lékáren mimo pracovní dobu, nebo se ptají, jak mohou léky kombinovat. Podle Janečkové si volající také často stěžují na bolesti břicha.

V oblasti psycho–sociální pomoci dispečerky přijímají hovory, kdy se lidé potřebují poradit o tom, co si mají počít s dluhy, nebo kam se obrátit když zažívají domácí násilí.

„Volala paní, která potřebovala poradit s problémy doma, jež se naštěstí netýkaly fyzického násilí, ale jednalo se o velké osobní omezování. Odkázali jsme ji na linku Bílého kruhu bezpečí a mimo to i na Azylový dům v Kladně,“ upřesnila mluvčí.