Automobilový dopravce z Jihlavy, který už řadu let provozuje veřejnou autobusovou dopravu ve Slaném, obnovil vozový park a pro potřeby cestujících nakoupil celkem dvanáct zbrusu nových autobusů renomované německé značky, které budou od nynějška brázdit silnice Slaného a okolí.

Autobusy pro Slaný jsou zároveň první a největší zakázkou svého druhu na území České republiky, protože se jedná o bezbariérové vozy splňující navíc přísné emisní limity Euro VI.

Nákup nových vozů hromadné dopravy pro Slaný je i v dalším ohledu evropský, poněvadž zakázka z Německa byla podpořena evropskými penězi.

„Díky tomu, že jako dopravce patříme mezi velké na trhu, dostali jsme z regionálního operačního programu dotaci na nákup vozů ve výši čtyřiceti procent, což je nejvyšší možná hranice.

Díky tomu, že průměrné stáří našich vozů je 3,7 let, obměníme autobusy ještě v době v době, kdy jsme schopni je prodat dalším zájemcům za dobrou cenu," řekl ředitel slánské pobočky jihlavské dopravní společnosti František Soumar, jenž potvrdil, že na dotaci z EU čekali rok od prvního sepsání žádosti.

Jak dodala Kateřina Kratochvílová, předsedkyně představenstva společnosti, nezřídka jejich vyřazené vozy putují následně do užívání i k německým zákazníkům.

Díky tomu, že nové autobusy pro Slaný jsou ekonomické i ekologické, i to byl hlavní důvod, proč je jejich nákup podpořen z Evropské unie.

„Cílem programu pro podporu je posílení ekologických dopravců v regionu pro minimalizaci negativních dopadů na životní prostředí, posílení dopravní obslužnosti a také vytváření bezbariérového prostředí pro cestující.

Nové autobusy jsou proto vybaveny dle tohoto programu. Aby mohlo vozidlo přepravovat cestující s omezenou pohyblivostí, je u druhých dveří integrovaná zvedací plošina. Celý interiér vozidla je pak bezbariérový, bez schodů ve střední uličce. Díky bezbariérového přístupu bylo možné umístit v interiéru 49 plus jedno místo k sezení s komfortními rozestupy," řekl ředitel Regionálního operačního programu Střední Čechy Václav Chytil.

Autobusy pro Slaný jsou nejen bezbariérové a ekologické, ale také úspora pohonných hmot je výrazná. V přepočtu až o tři litry na sto kilometrů, přičemž pořizovací cena jednoho autobusu je přibližně 3,7 milionu korun.

Ve slánském regionu ujede každý z vozů ročně přibližně 55 tisíc kilometrů. Výrobce přitom garantuje plnou funkčnost autobusu až do 700 tisíc kilometrů.