Před třičtvrtě rokem připouštěl, že vede spory s krajským odborem dopravy, jelikož se s úředníky nemůže dohodnout, kolik peněz je v krajském rozpočtu zapotřebí na bezplatné cesty do škol připravit. Zatímco podle hejtmanova mínění mělo na období září až prosinec 2009 stačit 50 milionů, úředníci počítali s částkou o 20 milionů vyšší. A nyní – po prvním měsíci platnosti bezplatných jízd – to vypadá, že bude nejspíš zapotřebí milionů pětasedmdesát. I to je ale zatím jen předběžný odhad – bezplatné jízdenky vydané v průběhu září totiž jednotliví dopravci kraji ještě nevyúčtovali.

Zájem překvapil i hejtmana

Sám Rath nezastírá, že i jeho zájem o bezplatné cestování do školy překvapil. Navzdory omezením, která k využití nabídky bezplatných jízd opravňují pouze ty Středočechy mladší devatenácti let, jejichž škola leží na území Středočeského kraje (bezplatné cestování do škol v Praze je tedy vyloučené, stejně tak se neproplácejí cesty městskou hromadnou dopravou v rámci jednoho většího sádla) si průkazky opravňující k využívání stoprocentní slevy vyzvedlo již 41 tisíc žáků a studentů. Původní odhady přitom počítaly s tím, že jich bude nanejvýš třicet tisíc.

Napřesrok za čtvrt miliardy

Definitivní uzavření zářijových plateb ukáže, s jakými čísly je třeba počítat pro budoucnost – již nyní je ale zřejmé, že pro příští rok bude na bezplatné jízdy školáků zapotřebí vyčlenit v krajském rozpočtu zhruba čtvrt miliardy. „Ty peníze najdeme,“ slíbil v pondělí hejtman Rath, jenž ani na okamžik nauvažoval o tom, že by s proplácením cest přestal. Odmítl nicméně spekulovat, na čí úkor potřebnou částku najde – které výdaje tedy v rozpočtu bude třeba potlačit. „Rozpočet se teprve tvoří,“ konstatoval s tím, že výrazně by mělo pomoci také hledání úspor. Na provozních nákladech krajského úřadu a krajských organizací by proti současnosti chtěl ušetřit dokonce přes sto milionů korun. Pomoci tomu má například přehodnocení plánů údržby, smluv s úklidovými firmami i s dodavateli prakticky čehokoli – od stravy až třeba po počítače. Především by však měl pomoci šetřit chystaný tendr na dodávky energií – zvláště elektřiny a plynu.

Peníze pomohou rodinám na venkově

Hrazení jízdného za žáky a studenty cestující do škol je nákladnější než se očekávalo – současné sociálně demokratické vedení Středočeského kraje v tom chce ale pokračovat. Krajští radní tyto platby považují za ideální formu podpory rodin s dětmi. „Vlastně jde o navýšení rodinných přídavků,“ míní náměstek hejtmana Zdeněk Seidl.

Naopak političtí oponenti takzvané „Rathovy grátisbusy“ kritizují. Podle primátora Kladna Dana Jiránka (ODS) jízdenky proplácené v veřejného rozpočtu přímo diskriminují obyvatele velkých měst a přípražských regionů – nehledě k tomu, že zavádějí dvojí ceny. Podle Rathových představ je ale tato forma podpory lidí z venkovských oblastí (jež se nikoli náhodou vylidňují) potřebná – rodinám, které jsou znevýhodněny už tím, že žijí v místě, kde často chybí nejen škola, ale i lékař či pracovní příležitosti, pomáhá hradit výdaje spojené s každodenním cestováním, jaké rodiny z měst ani neznají. Často jde přitom o velmi významnou položku v rodinných rozpočtech. Rathův předchůdce Petr Bendl (ODS) nicméně upozorňuje na nedomyšlenost – peníze mohou čerpat i děti z bohatých rodin.

Průzkum agentury STEM, který si vedení kraje nechalo vypracovat, ukázal, že 70 procent dotázaných souhlasí s tím, aby cestování do škol kraj žákům a studentům hradil v plném rozsahu.