Při pohybu na silnicích jsou nejzranitelnější takzvaní nemotorizovaní účastnící silničního provozu. Zejména chodci by proto měli dbát na to, aby byli dobře vidět na dostatečnou vzdálenost a řidiči se jim mohli včas vyhnout. Realita je však taková, že po silnicích často chodí lidé v tmavém oblečení. Šofér je spatří mnohdy na poslední chvíli a dochází tak ke střetům, které mají pro chodce fatální následky.

Reflexní prvky mají zvýšit jejich bezpečnost. Čím více jich na sobě budou mít, tím lépe. Všeobecně policisté doporučují minimálně dva. Jeden umístěný na ruce a druhý na noze, a to zejména na pravé straně, což je směrem do silnice. „Za reflexní prvek nejsou považovány rozsvícená baterka nebo mobilní telefon, neboť světlo z nich není vidět ze všech stran," poznamenala mluvčí kladenských policistů Michaela Nováková.

„Policisté se dlouhodobě věnují prevenci v oblasti viditelnosti účastníků silničního provozu, zejména chodců,
a to například v rámci projektu Vidíme se. Proto se na jejich postup, upozorňování chodců na používání reflexních prvků, nic zásadního nemění. Pouze to, že když je chodci mít nebudou, je to 
v rozporu se zákonem," uvedla Nováková.

Policisté už nyní mohou chodce pokutovat, ale je možná i pouhá domluva. Postupem času budou policejní hlídky mnohem přísnější.
„Určitě nezačneme hned pořádat hon na chodce bez reflexních prvků. Spíše jim zpočátku budeme vysvětlovat, že se jedná o bezpečnost jejich, ale i ostatních účastníků silničního provozu," prohlásila mluvčí.

Řadou testů bylo prokázáno, že pohybuje-li se po komunikaci chodec v tmavém oblečení, je pro řidiče viditelný na pouhých 18 metrů, v bílém oblečení už na 55 metrů a je-li jeho oděv doplněn reflexním označením, vidí jej řidič na 200 metrů.

Vedle povinnosti chodců nosit reflexní prvky také novela ukládá řidičům povinnost čistit auto od sněhu a ledu nebo umožňuje obcím zakázat provoz vozítek segway.