Zdravý člověk si maximálně odře koleno. Handicapovaný na invalidním vozíku může ovšem skončit i vleže na silnici před jedoucím automobilem.
Ačkoliv jak handicapovaní lidé, tak zastánci této menšiny společně se stavebními firmami zastávají názor, že k těmto pochybením opravdu dochází, kladenský magistrát tvrdí přesný opak.

Karel Kuchař je členem skupiny komunitního plánování pro zdravotně postižené. Ve spolupráci s kladenským magistrátem zpracoval stav kladenských chodníků. „Snažili jsme se tak upozornit na lokality, které jsou nebezpečné a jejich oprava je nutná,“ uvedl Kuchař. Již před více než rokem zjistil, že chodníky, které se zde staví, jsou v rozporu s normou určující nejvyšší povolený sjezd dva centimentry. „Například v jedné z lokalit, kde v minulém roce byl postaven nový chodník, je sjezd pěticentimetrový,“ upo〜zornil. „Je to nebezpečné nejenom pro handicapované na invalidním vozíku, ale také pro matky s kočárky i chodce,“ pokračoval.

Kuchař uvedl několik konkrétních lokalit, které i po opravě a obnovení dlažby považuje kvůli vysokému sjezdu za nebezpečné. „V listopadu minulého roku byl u podjezdu u Hvězdy v Kladně vystavěn nový chodník, který výškou sjezdu přesahuje stanovenou normu,“ uvedl. „Další je nový chodník na Sítné směrem k zimnímu stadionu. Zde je až osmicentimetrový sjezd přímo na přechodu pro chodce,“ dodal.

Sám tedy kontaktoval magistrát, aby zajistil nápravu. „Bylo mi řečeno, že pokud se stavba neshoduje s příslušnou normou, nemůže být zkolaudována,“ uvedl. „Pak se tedy čeká na opravu, kterou by měl vykonat stavitel,“ řekl.

„Dosud jsem ještě neviděl, že by jakákoliv chybná lokalita byla opravena,“ řekl. „Pouze jednou u Kauflandu jsem zahlédl dělníky, jak sjezd zabrušují,“ uvedl. „Považuji to za paskvil. Dbát na dodržení norem by se mělo především již při stavbě samotné,“ dodal.
Ačkoliv Kuchař uvedl, že s kladenským magistrátem úspěšně spolupracuje a snaží se nedostatky řešit, překvapivě nám městská radnice veškerá pochybení popřela.

„Chodníky vystavěné a opravované za posledních pět let odpovídají zákonným normám,“ uvedla mluvčí magistrátu Petra Kučerová. „Jediným pochybením se stal chodník ve Vodárenské ulici u kruhového objezdu,“ upřesnila. „Město je majitelem, takže je za to plně zodpovědné a je pouze věcí úřadu, jak to vyřeší. Nové chodníky už splňují veškeré dané normy,“ dodala.

Jednou ze stavebních firem, které v Kladně provádějí výstavbu chodníků, je Klika & Dvořák. „Jedná se o problém, který tíží všechny stavitele, nejenom nás,“ uvedl stavbyvedoucí Pavel Picka.

„Výrobci dlažebního materiálu tvrdí, že výška splňuje evropskou normu,“ uvedl. „My musíme do sebe pečlivě zakládat jednotlivé kostky, aby se dlažba nerozpadla,“ pokračoval. Stavbyvedoucí podotkl, že všude se dodržet normu prostě nepovede. „Ačkoliv jsou rozměry dle norem Evropské unie, výška zakoupeného dlažebního materiálu při sjezdu přesahuje tři centimentry,“ uporoznil.

„Stavebnice se pak musí rozbít a dobetonovat, aby měla výši dvou centimetrů,“ řekl. „Dělat se nám to moc nechce, protože na stavbu je dos〜ti dlouhá záruka a beton moc nevydrží; za určitou dobu se rozpadne a pak to musíme opravovat znovu,“ dodal.