Bohouš Mraček je devětapadesátiletý vášnivý cyklista. Denně vyráží na kole vyřizovat ty nejrůznější záležitosti, na úřady i za kamarády. „Na kladenské poměry jsou tady všechny trasy pro cyklisty ve velmi dobrém stavu,“ uvedl. „Líbí se mi, že se stále další cesty obnovují a stávající prodlužují,“ upozornil. Sám cyklista uvedl, že by ocenil cyklostezku v kročehlavských sídlištích.

V Kladně je jedinou cyklostezkou okruh na Sletišti, který vede od hlavního vchodu k západní straně areálu. Celkem tedy zabírá asi půl kilometru. Další trasy pro cyklisty jsou již společné chodcům, in–line jezdcům a cyklistům. O délce 33 kilometrů je kladenský okruh 0017 vedoucí okolo celého Kladna. Uvnitř města jsou cykloturistické trasy doposud v délce patnácti kilometrů.

V Kladně zodpovídá za budování cyklostezek a cykloturistických tras komise životního prostředí magistrátu. „V poslední době byla otevřena společná cykloturistická trasa pro chodce, cyklisty a in–line jezdce v ulicích Kleinerově a Železničářů,“ řekl předseda komise životního prostředí pro cyklostezky a cykloturistické trasy Vladislav Jadwiszczok.

Uvedl, že světovým trendem je spojování chodníků s cyklotrasami. „Bohužel u nás je to dost velkým problémem,“ konstatoval předseda.
„Většina lidí se domnívá, že když se tak budou cesty spojovat, bude docházet ke srážkám chodců s cyklisty a dále se ohrozí i maminky s dětmi a kočárky,“ uvedl.

Velkou výhodu ve spojování chodníků s cyklostezkami spatřuje zejména ve finančním zvýhodnění. „Výstavba cyklotrasy na již existujícím chodníku obnáší pouze umístění dopravních značek na jejím začátku a konci,“ upřesnil. „Investice do výstavby se pak pohybuje pouze okolo deseti tisíc korun,“ dodal.

Město má vyhrazeno ve svém rozpočtu tři miliony korun ročně na budování nových cyklostezek. Na údržbu zejména cykloturistické trasy kolem Kladna, která je dlouhá 33 km, je vyhrazeno přes osmset tisíc korun.

„Náklady na výstavbu trasy se různí dle použitého a výchozího materiálu,“ uvedla mluvčí magistrátu Petra Kučerová. „Jeden metr čtvereční asfaltové cesty stojí tisíc korun. Naopak zpevnění lesní či polní komunikace se odrazí v nákladech na metr čtvereční pouze třemi sty či čtyřmi sty korunami,“ dodala.

V budoucnu je plánováno několik dalších cykloturistických tras v městě, které by měly navázat na předchozí a propojit většinu cyklotras navzájem.
„Rádi bychom propojili cyklotrasu z ulice Americké do ulice Železničářů. Bohužel jsou zde dosud problémy s pozemky, které nepatří městu,“ uvedl Vladimir Jadwiszczok. „Teď je v plánu spojka mezi ulicemi Kleinerovou, Železničářů a Čapkovou,“ upřesnil. „Spojily by se tak všechny komunikace dohromady,“ naznačil.

Další v plánu je společná cykloturistická trasa vedoucí v ulici Vodárenské, která by posléze navazovala na Čapkovu ulici. „Cyklisté by tak mohli projet ze sídliště až do Rozdělova,“ dodal.