Slánskem na kole: do přírody, i za památkami

Slánsko –Léto s Deníkem. Kam na ryby, kam k vodě, kam na kole, kam na výlet…

27.7.2011

Pracovník slánského Infocentra Jakub HložekFoto: Foto:Deník/Kateřina Husárová

Přestože je i Slánsko, stejně jako jiná místa v oblasti protkáno sítí silnic, lesních a polních cest a zajímavých zákoutí, na klasickou cyklostezku značenou typickými žlutými tabulkami ve městě a blízkém okolí narazíte jen stěží.

Ani to by ale milovníky jízdy na bicyklech nemělo odradit od výletu, protože tipů, jak šlápnout do pedálů a dostat se mimo město, je hned několik.
Bolístkou je snad jen to, že pokaždé musíte překonat alespoň částečně úsek po hlavní silnici. Útěchou může být, že většina komunikací nižší třídy není v obcích kolem Slaného příliš frekventovaná.

Dobrý počin
Aby cyklisté a zároveň i milovníci památek byli na cestu jaksepatří vybaveni, přišlo Infocentrum Slaný před časem s projektem nazvaným Brázdou Přemysla Oráče od Džbánu až ku Praze. Jedná se o zdařilou publikaci 11 tematických tras na Slánsku, která slouží jako cykloturistická mapa okolí i Chráněné krajinné oblasti Džbán. Ta se rozprostírá kromě Slánska na Lounsku a Rakovnicku.

Mapa je zdarma

Na mapě nechybí vyznačení koňských stezek a doporučené cyklotrasy. Skládačka, kterou dostanete na slánském Masarykově náměstí v Íčku zdarma, je doplněna navíc fotografiemi s popisem největších pozoruhodností ať už přírodních, historických, technických či mystických, na něž můžete při svých cestách narazit.

Vybraná trasa

Jednou z cest, kterou jsme pro vás vybrali, je cca 30 kilometrová trasa ze Slaného přes Mšec a zpět. Zdatnější cyklista ji zvládne do dvou hodin a ti, co se raději kochají, mají z vyjížďky příjemný půldenní výlet.

Trasa vede ze Slaného posilnici přes Studeněves, kde se na kopci ve směru na Přelíc u bývalé vojenské základny vydáte polní cestou stále rovně. Na ní přes silnici navazuje další polní cesta nad obcí Řisuty, která vás kolem vysílače (po levé ruce) dovede až k silnici. Na ní se dáte vlevo a dojede po pár stech metrech do obce Drnek, kde se po odbočení vpravo můžete občerstvit v restauraci U Huberta a dále pokračovat po hlavní silnici lesem směrem na Mšec.

Po chvíli dle modrého turistického značení uhnete na polní cestu, která je vlevo. Cesta vede stále po modré mezi poli a chmelnicemi a pár staveními až do Mšece, kam přijedete po klesání a stoupání k zámecké zdi a rovně dojedete až na parkoviště u kulturního domu.

Zastávka na oběd

Odtud už vidíte přes silnicitamní restauraci Na Knížecí, kde je možnost dát si chutný oběd. Dále po trase pokračujete vpravo za hospodou neznačenou polní, místy kamenitou cestou ve směru na Jedomělice (lépe se optat místních).

Pak následuje cesta polem a lesem. Na konci trasy, která je zvlněná, ale vede stále přímo, překonáte hlavní silnici u jedomělického hřbitova (ten vám zůstane po pravé ruce) a dále pokračujete stále rovně. Vlevo les, napravo pastvina. Trasa pokračuje opět několik stovek metrů lesem a naváže na panelovou cestu, jež po několika stech metrech vyústí u hájovny. Tam se cesta dvojí.

Držte se rovně (hájovna vám zůstane po pravé ruce). Pokračujete stále rovně, až k myslivecké chatě za Libovicí (po levé ruce).

A jedeme dál

Polní kamenitá cesta se dále po několika desítkách metrů dvojí a vy se po ní dáte vpravo. Po necelém kilometru dojedete po klesání a mírném stoupání až k další občerstvovací stanici, jíž je hospoda v Libovici (zůstane vám po pravé ruce). Cesta do Slaného vede dále vlevo po silnici, kde se na nejbližší odbočce dáte vpravo směrem na Tuřany.

Následuje stoupání. Jedete stále rovně obcí až na křižovatku, která přetíná hlavní frekventovanou silnici na Mšec (vlevo je restaurace). Silnici přejedete rovně a dostanete se na trasu mezi domy. Vlevo vás přivítá občerstvení U Jezírka a koňské závodiště.

Pokračujete dále rovně ve stoupání po kamenité polní cestě, přičemž vám vpravo zůstane modrý vodojem. Cestu zakončíte klesáním až do Studeněvsi kolem ohrady pro zvěř (po levé ruce). Na konci této trasy se dáte vlevo už opět po hlavní silnici a odtud stále rovně do Slaného.

Zvolit můžete tuto variantu a nebo se ještě ve Studeněvsi napojíte na cestu, která vede dále až ke slánskému rybníku Novasu. Na cestu se dostanete, když z hlavní silnice odbočíte u studeněveské hospody (po pravé ruce) ve směru na Přelíc a Smečno a zhruba po dvou stech metrech za autoservisem se vlevo napojíte na travnatou stezku.

Ta se asi po třech stech metrech rozdvojí. Vy se držte vlevo a po pár metrech z ní sjeďte na prvním odbočení vpravo. Cesta vás dovede až ke slánskému rybníku Novasu.

Zajímavosti v okolí

Kromě Slaného, které je historicky významné husitské město a získalo jméno podle slaného pramene, jenž vyvěral pod Slánskou horou – čedičovou vyvřelinou, můžete přímo v centru navštívit například kostel Nejsvětější trojice či chrám svatého Gotharda. Za návštěvu stojí i dřevěné zvoničky v okolí města, které jsou skutečným unikátem, dále pak skanzen ve Třebízi, Památník Antonína Dvořáka ve Zlonicích nebo nedaleký hrad Okoř.
Mezi místa opředená mystikou a legendami patří Menhir v Klobukách - keltský kámen, nedostavěný gotický chrám v Panenském Týnci, kde se stýkají jedinečné energie. V Peruci můžete navštívit Oldřichův dub a Boženinu studánku, k nimž se váže dávná pověst. Dále pak studánku Královku v obci Líský, která je spjatá s legendou o královně Elišce Přemyslovně. V Mšeckých Žehrovicích se nalézá svatyně, kde byla nalezena nejznámější keltská hlava Heroi. V Kounově takzvané Kounovské řady – soustava kamenů, které byly považovány za pravěkou megalitickou observatoř. Za zmínku stojí i Svatováclavský dub ve Stochově.

Autor: Kateřina Husárová

Místo události:
27.7.2011 VSTUP DO DISKUSE

Volební místnost v Hlízově.

Komise musely řešit neplatné voličské průkazy, ale i stěhování

Kladno volejbal cz - Jihostroj České Budějovice 3:2, 5. finále Extraliga volejbalu (stav 2:3), Kladno, 23. 4. 2017

Vypukne modrobílé peklo?

Je dobojováno. Volební komise nyní sčítají hlasy

Kladensko /FOTOGALERIE/ -  Lidé z Kladenska a Slánska vyšli už včera do volebních místností, aby využili příležitosti a ovlivnili budoucnost České republiky. Parlamentní volby skončily v sobotu ve 14 hodin.

Na Trutnov se Švihálkem

Kladno – První čtvrtinu základní části II. ligy zakončí hokejisté Řisut v sobotu domácím zápasem s Trutnovem (18.00). Svěřenci trenérů Martina Procházky a Martina Kašáka po deseti kolech uzavírají tabulku, přičemž vstřelili nejméně branek a nejvíc jich obdrželi!

AKTUALIZUJEME

OBRAZEM: Volby do poslanecké sněmovny jsou v plném proudu

Kladensko - Volební místnosti otevřely ve 14 hodin. První voliči míří k volebním urnám. Kladenský deník přináší fotoreportáž z jednotlivých okrsků v regionu.

Právě jsme se narodili

Kladno, Slaný /ANKETA, FOTOGALERIE/ - V uplynulém 42. týdnu roku 2017 se v kladenské a slánské porodnici narodili další noví občánci. Šťastným rodičům blahopřejeme a miminkům přejeme hodně štěstí na dlouhou cestu životem.