Když výtvarník David Černý vyvolal svou plastikou Entropa protesty řady evropských států, volali čeští politici na všechny světové strany: je třeba mít smysl pro humor a umět se zasmát sám sobě. Bulharsko zobrazené jako turecký záchod nebo Slovensko v podobě uherského salámu skutečně vyžadovali notnou dávku smyslu pro nadsázku ironii.

Deník se proto rozhodl otestovat nadhled politiků v českých regionech a jeho grafici ztvárnili kraje tak, jak je vnímá podstatná část veřejnosti. I když to často není obraz, který by o svých regionech hejtmani rádi vysílali do ostatních částí země.

Zobrazení středních Čech, které nemají jasnou dominantu, hlavní město ani symbol, jako noclehárny na konci Prahy se hejtmanovi Davidu Rathovi příliš nelíbí. „Váš „Konec Prahy“ mi přijde méně nápaditý a méně vtipný než Černého plastika. Je ale právem každého umělce mít svou fantazii. Umění má provokovat a možná i urážet – jinak by to nebylo ono,“ říká.

Zapojte se do diskuze a řekněte nám svůj názor na plastiku Davida Černého v Bruselu a překrytí Bulharska. Napište, jakou dominantu byste přisoudili Středočeskému kraji a jaká plastika na Czechtropě by slušela podle vás třeba Kladensku?

Zeptali jsme se: Jak se vám líbí?

Dobrý den,jak se mi nelíbí Entropa,tak se mi nelíbí Czechtropa.Vyzvedává negativní stránky oblasti s nádechem výsměchu. Holečková
Soukromý názor na Czechtropu: Myslím, že sama lehce plagiátorská idea ubírá nápadu na jeho invenčnosti a tudíž i na jeho dopadu. Ve mně osobně tedy Czechtropa nevyvolává žádný výrazný pocit, i když nemohu v některých případech autorům upřít humor a kreativitu. Libor Kasík
Jsem sice z Prahy, v Lidicích jen pracuji, tudíž já spím jinde. Pravdou je a ptal jsem se některých kolegů, kteří zde nežijí, ale pracují pro nás, že se například Kladensko jako noclehárna zvenčí jevit může a já to vidím obdobně když jedu ráno autem do práce jak se proti mě valí kolony aut z Kladna i Slaného, ale třeba i z Loun. Nicméně Středočeský kraj je rozlehlý a bohatý památkami, kulturou, průmyslem a rozličnými symboly i událostmi. Autor toto zřejmě nevnímá a tak zvolí za symbol aspekt, který se týká pouze přilehlého okolí Prahy. Celý pokus o Čechtropu však beru velice nevážně a jako hloupost a nestál by mi za reakci, kdybyste mě o vyjádření nepožádali. Nevím proč má třeba Pardubický kraj hokejistu, když stejně dobrý hokej a dlouhá desetiletí se hraje v Litvínově i v Praze, a třeba ikona Jágr pochází z Kladna a botaři ve Zlíně jsou bohužel jen zašlou slávou? A tak by se dalo pokračovat. Víte co je zarážející, jak lidé reagují na nepodstatné věci a pozitivních, společnosti a pro její život i prospěšných a na druhé straně běžného šlendriánu komplikující běžný život, si velice často nevšímají, ale taková je bohužel doba - chléb a hry platí stále… M. Červencl
Děkuji Vám za zajímavou otázku a Vašim grafikům za kreativitu. Czechtropa je rozhodně zajímavá myšlenka, ale přece jen něco bych jí vytkla: především si myslím, že by bylo dobré se dívat na všechny kraje stejným hledáčkem - tedy buď kritickým nebo lichotivým. Myslím, že je celkem zjevné, proč hejtmanka Plzeňského kraje je s vyobrazením Plzeňska jako moře piva spokojená a naopak proč hejtmanka Ústeckého ´pohledem na svůj kraj nadšená není. Totéž se týká i ostatních krajů. A dále mi poněkud vadí nestejná úroveň vtipnosti. Například perníkový hokejista mi připadá z dílny někoho s jiným typem smyslu pro humor, než například poměrně prvoplánové olomoucké tvarůžky. Přes to vše však vaši Czechtropu považuji za hezký nápad a také dobrou reflexi podle mě nesmyslně akcentované a předražené Entropy. Je vidět, že dobré nápady se mohou generovat za podstatně méně peněz a s daleko menším humbukem. Hana Janišová, Pražský spolek ochránců zvířat

Můj pohled na Entropu není nikterak negativní. Proč neprovokovat? Ohlédneme-li se v historii zpět, umění vždy provokovalo a každý počin, který vybočoval z řady, si přinejmenším vysloužil povytažené obočí. Mé obočí je často povytaženo, ale důvodem k tomu jsou mnohdy nařízení a doporučení velké Evropské unie nám, malým čechům. Naposledy jsem povytáhla obočí v souvislosti s evropskou návštěvou pražského hradu nebo u komentářů francouzského prezidenta k malému počtu vlajek EU na našich budovách a hlavně na Hradě. Ptala jsem se proč? Proč by měla na našem Hradě být vlajka Evropské unie? Je to sídlo našeho prezidenta. Nevím proč, ale najednou mi to připomnělo CK Rakousko. Říkala jsem si a je to tady. Teď vadí, že na Hradě není vlajka EU a možná nebude trvat dlouho a bude vadit, že na Hradě je prezidentská standarta. Jsem patriot. Mám pocit, že jsou tendence nás, "malé Česko" , stále řídit. Vážím si prezidenta Klause, protože on jediný nikomu nepoklonkuje a nebojí se říkat své názory. Právě svobodu slova jsme přece chtěli, jenže jí neumíme využít. Protože když někdo "velký" pozdvihne prst a něco nám doporučí, tak bez rozmýšlení přijmeme jeho názor a ukloníme se a když to prezident Klaus neudělá a stojí pevně a zpříma, tak je arogantní.? Ne, myslím, že my češi nejsme méněcení, máme svou hrdost a své úspěchy a když si uděláme legraci, tak jsme divní? Ne, jen ukažmě, že jsme sice malí, ale šikovní! Říká se, že umíme i z těžké situace udělat vtip a proč ne? Proč všechno brát tak strašně vážně? Naopak povytáhla jsem obočí, když se naši politici začali Evropě omlouvat a Entropa se začala upravovat. Ptám se proč? Copak to nikdo před tím, než se to odhalilo neviděl? Typicky česká vlastnost je, že když jde do tuhého, tak stáhneme ocas a zalezeme do kouta. Možná by bylo zajímavé zamyslet se nad tím, jaké reakce by byly, kdyby Entropu vymysleli francouzi. Francouzi jsou přece umělci od dávných dob…možná kdyby oni něco v tomto smyslu odhalili, všem by se to líbilo, nikdo by se nikomu neomlouval a byl by to nový, všemi uznávaný, umělecký směr. A co se týče Czechtropy, tak ta se mi taky líbí. Všechno je tam pravda. Vždyť každý z nás si ke každému kraji nějakou tu metaforu přiřadí. V Plzni je to pivo, když jedu v zimě po D1 na Vysočině, tak se klepu a Temelín to je jasný. Snad jen u nás ve středních Čechách bychom mohli ukázat doly se zámkem na vratech nebo Poldinku jak pláče nad vylidněnými hutěmi… Hana Kličková, RENOIR Public Relations
Czechtropa je výborný nápad a reakce na vzniklou situaci. Pobavil jsem se, pouze na Středočerský kraj jsem měl delší vedení. Doporučuji postupovat níže a zpracovat námět pro každý kraj samostatně. Miroslav Moučka
Postel, jako symbol našeho kraje, mi připadá docela vtipná a pozitivní. Pro mne je symbolem útulnosti, domáckosti, pohody.Proč to nebrat jako motto "přijeďte si k nám příjemně zalenošit"? Určitě jsem radši, než kdyby nás prezentovaly kouřící fabriky s rudými hvězdami na komíně… :-)
Jaroslav Hložek, místostarosta Slaného
Mám-li se vyjádřit k výtvarnému ztvárnění krajů České republiky a jejich charakteristice, pak si myslím, že chyba je už v jejich vytváření. Vždy budou kontroverzní. Jedním nebo dvěma symboly se nedá vyjádřit charakteristika čehokoliv. V daném konkrétním případě mnohdy charakteristika i pokulhává. Opravdu si myslím, že boty u zlínského kraje nejsou dnes už tím prioritním symbolem. Naopak si myslím, že jsou až symbolem hůře než druhořadým. Stejně považuju za chybné dávat do souvislosti děje, se kterými v mnoha případdech ani kraje nemají co do činění, jako je tomu u sněhových kalamit a nedostavěné dálnice na Hradec Králové. Lepšími se jeví symboly Plzeňského, Karlovarského a Pardubického kraje. Naopak plynová maska se symboly smrti je opravdu hodně jednostranná a zavádějící. A konečně ještě k symbolu Středočeského kraje. Dílčím způsobem je pravdivá, ale zase jen pro některé části kraje, jako je Kladno, Kolín, Beroun a p. Rozhodně se netýká ve velké míře Benešovska, Rakovnicka či Mladoboleslavska. Postel by mohla být jedním ze symbolů, nikoliv ale symbolem jediným. Prostě si myslím, že nešťastná byla už původní myšlenka a provedení to jenom potvrzuje. Jaroslav Vykouk
Vtipná je jižní Morava. Celkově je to ale velmi špatná kopie Entropy. Ničím nezaujme, neprovokuje, neukazuje na problémy dneška, nekarikuje, prostě nic. Postrádá vše, čím se umělecké dílo stává uměleckým dílem. Entropa je originální nápad. Vtipné, provokující, jednoduché a trefné popsání problémů současnosti a celé slavné EU. Bohužel donutili pana Černého omluvit se za chyby někoho jiného. Je smutné, že se vracíme do dob, kdy umělce omezovala státní moc. Roman Havelka
Chcete znát můj názor na Entropu či Czechtropu? Musel jsem se ponejprv seznámit s obsahem obou skulptur. Jsou rozdílné v pojetí i když v obdobném provedení. První jmenovaná provokuje, druhá je slabým odvarem předchozí. Také proč bychom si stříleli do vlastních řad, když sami sobě nemáme co oslazovat. Asi Vás zajímá zda-li se mi líbí - nelíbí. Připomíná mi to dopravní značky upozorňující na padající kamení. Mám nepříjemný poct z nejistoty co mi spadne na hlavu. Když se nejedná o umění, ani o satiru, ale jen o provokativní reklamu a ke všemu je tam více provokace než upoutávky, v konečném efektu to dobře ale dokonale odpoutává pozornost od věcí podstatnějších. Zdá se, že jsem si opět pomohli. Jsme viditelnější a díky omluvám politiků, kteří někteří vlastně ani nevěděli oč tu jde, jak tvrdí, také čitelnější. Ptejte se Haška. S pozdravem máme to ale starosti. Antonín Nešpor
Na první pohled a jako celek je to zvláštní…ale symboly u krajů nesedí tedy jsou minulostí. (např.Zlínský kraj) a už vůbec se mi nelíbí kraj Středočeský se svojí postelí. To už by lépe tento kraj vystihoval obrázek ( např. bankovky na veliké hromadě v černém tunelu.) Myslím, že nejlepší je Praha s Národní knihovnou, škoda, že je to jenom obrázek, který mohl být pýchou tohoto města a určitě by byl na titulních stránkách všech deníků Středočeského kraje. Květoslava Nová

Více se dočtete také ZDE.