CzechPoint je projektem, který by měl usnadnit komunikaci s úřady. Občané zde mají možnost na jednom místě získat výpis z katastru nemovitostí, stejně jako z obchodního a živnostenského, případně trestního rejstříku. Systém je od počátku letošního roku rozšiřován mimo jiné i do matričních úřadů.
Zatímco například v Kladně systém funguje již od loňského roku, v menších obcích je postupně zaváděn v roce letošním.

Třeba v Lánech byl CzechPoint otevřen pouze před několika málo dny. Od února využívají tyto služby i v Buštěhradu nebo Brandýsku.
Později byl také otevřen v Libušíně. ,,Neměli jsme technické vybavení, a tak u nás CzechPoint funguje od počátku února. Zatím lidé žádají především výpisy z katastru nemovitostí a trestního rejstříku,“ uvedl libušínský místostarosta Pavel Klička.

Zájem o služby CzechPointu je i v jiných menších obcích regionu. Například ve Velvarech vyřídili již 103 žádostí. Na většině míst převažuje počet vydaných výpisů z trestního rejstříku.

Podobná situace je i v Kolči. ,,Lidé si služby CzechPointu pochvalují a převažují u nás výpisy z rejstříku trestů,“ řekla Jaroslava Hermanová z kolečského obecního úřadu.

Zájem o vydání výpisů je i v Kladně a Slaném. ,,CzechPoint je využíván především u výpisu z rejstříku trestů. Za leden a únor tak bylo vydáno 1038 výpisů. Dále byly vydány tři ze živnostenského rejstříku, sto sedm z obchodního rejstříku a dvaačtyřicet z katastru nemovitostí,“ sdělila mluvčí kladenského magistrátu Petra Kučerová.

,,S fungováním systému jsme velice spokojeni a lidé si služby také pochvalují,“ uvedla Alena Burešová ze slánského městského úřadu, kde rovněž převažují žádosti o výpis z trestního rejstříku.

Za ověřené výstupy zaplatí lidé poplatek, který činí 100 korun, a to za první stránku. Za každou další započatou stránku zaplatí 50 korun. Výpisy z evidence rejstříku trestů podléhají správnímu poplatku ve výši 50 korun.

Jednou z novinek v elektronické komunikaci s úřady je elektronický podpis. Ten vytváří osoba pomocí svého soukromého klíče. Podle českého právního řádu však nemá stejné účinky jako podpis vlastnoruční a lidé podpis v elektronické formě ani příliš nevyužívají.

Tuto možnost mají z měst a obcí regionu například v Kladně.

,,Elektronická pošta je na kladenském magistrátu vedena na oddělení archivní a spisové služby. Zde je také možnost elektronického podpisu. Pokud ale nemá osoba elektronický podpis, tak je nutné do pěti dnů dodat podání i písemně,“ vysvětlila mluvčí Petra Kučerová.