Takzvaný Individuální výchovný plán se týká pouze některých dětí. Někdy stačí jen chování s rodiči projednat. „Máme zde osmnáct podepsaných smluv, z toho většinu na prvním stupni,“ uvedl ředitel velvarské školy Petr Došek.

Vyzvat rodiče k lepší spolupráci v problematických případech je někdy komplikovaný úkol i pro zkušené výchovné poradce. Jestliže se však rodič se školou písemně domluví na postupu, jak řešit různé prohřešky jeho potomka, výrazně to pomáhá zvýšit vzájemnou důvěru. Zatím tak svým podpisem učinilo celkem 601 zákonných zástupců v celé republice.

„Uvědomil jsem si, že zhoršující se chování dětí může za zhoršující se podmínky při vzdělávání. Chceme, aby rodiče našli oporu ve škole a škola v rodičích,“ řekl ministr Dobeš.

Individuální výchovné plány jsou testovány od září v 35 školách. Odborníci pracující na přípravě projektu nyní sbírají poznatky o zpětné vazbě od učitelů i rodičů. zároveň navštěvují uvedené základní školy.

Spolupráce je základ

Školy možnost smluv s rodiči vítají. Ve Velvarech už podobným způsobem pracovali s rodiči dříve.
„Přestupky jsme hned dávali na papír. Okamžité řešení přineslo nápravy,“ dodal ředitel Došek.

Dětský psycholog Václav Mertin, který také pracuje na projektu, doplnil: „Formálnost sama funguje na některé lidi jako podnět k nápravě.“
Po podepsání smlouvy s hlavičkou ministerstva školství rodiče s potomkem pravidelně navštěvují výchovného poradce. „První schůzky jsou pro ně nejhorší. Ty další už jsou příjemné. Dítě si zažije pochvalu, což je pro něj také motivující,“ přiblížil dojmy rodičů Václav Mertin.

Potřeba propojení systému

Ani smlouvy však nejsou všelék. Ve Velvarech nepomohly ve dvou případech.
„Sociálně-právní ochrana dětí funguje v různých místech jinak. Nevíme, o co se můžeme v legislativě opřít,“ popsal situaci Petr Došek.
Problémem je dvojí byrokracie a potřeba speciálního pedagoga na plný úvazek. Ten vychází rodičům vstříc například s časem setkání tak, aby mohli přijít až po práci.

Ministr školství Josef Dobeš ještě přetlumočil zkušenosti rodičů: „Je dobré mít hranice, ale také vždy záleží na učitelích. Jejich ochota pak vyvolává i pozitivní hodnocení v očích ostatních.“

Podepsání individuálních výchovných plánů není pro rodiče povinné, ani nemá působit jako represivní opatření. Jestliže selže tento způsob řešení problémů, škola se může obrátit na další úřady či policii.

Po zhodnocení všech námětů, připomínek a účinnosti, se teprve bude rozhodovat, zda ministerstvo přistoupí k zákonným opatřením či zůstanou smlouvy nezávazné. Musí se také vyřešit otázka kompetencí.

Výsledky se podle učitelů dostavily, ale na závěrečnou podobu projektu si musí školy i rodiče počkat do příštího školního roku.