Například řidiči z Mělníka a okolí mohou dobíjet své elektromobily na parkovišti u elektrárny v Horních Počaplech. Další dobíjecí stanice jsou v Mladé Boleslavi v Zálužanské ulici, v Kladně v Arménské ulici a na různých místech v Praze.

Na Příbramsku jsou jediné dobíjecí stanice pro elektromobily v Sedleci-Prčici. Zde stojí jedna stanice ČEZ, další dobíjecí místo u firmy Ekolo, která elektromobily také prodává. Jinak v okolí není elektromobilům přáno. Jedna malá stanice funguje ještě v penzionu Janov u Sedlčan, jako bonusová služba pro hosty, její kapacita je však velmi malá.

„Za poslední roky využily podle mých odhadů dobití tak tři hosté," uvedla majitelka penzionu Ladislava Pařízková.

Jinou kategorií jsou hybridní vozy, které kombinují elektrický pohon a benzin. Takový vůz dobíjí baterii sám.

O titul Vesnice roku usilují i Středočeši.
O titul Vesnice roku usilují i Středočeši

„Většinu času jezdím ve výsledku stejně na benzin. Řekl bych, že na elektrický pohon ujedu tak kilometr," říká Karel Honzík, který takového hybrida v Příbrami vlastní. Také dodal, že pořízení tohoto vozu je spíše ze záliby v automobilech. Chtěl si prý vyzkoušet něco nového.

ČEZ v současné době provozuje 71 dobíjecích stanic po celém Česku, skoro třetina je rychlodobíjecích.

Podle mluvčího společnosti, Oty Schneppa, bylo za posledních pět let registrováno více než tisíc elektromobilů.

„Plánujeme výstavbu dobíjecích stanic tak, aby byly pro řidiče k dispozici každých padesát až šedesát kilometrů," vysvětlil.

Stejně jako loni si i letos v rámci akce Běžíme na hrad zazávodí také děti.
Kastelán Točníku uslyší zrychlený dech závodníků běžících na hrad

Majitelé elektromobilů zaplatí za použití veřejných dobíjecích stanic paušálně 450 korun za měsíc. Při využívání celé sítě se uživatel před dobíjením identifikuje svou kartou.

„Pokud si dobíjejí řidiči vozidlo doma, záleží na ceně elektřiny a distribuční sazbě. Pokud mají baterii o kapacitě 30 kWh a cenu pět korun za kWh, dobíjejí tak za 150 korun," uvedl Schnepp.

Připomněl, že u některých druhů konektorů může nabíjení trvat zhruba dvacet až třicet minut.

Nejvytíženější rychlodobíjecí stanice využívá denně i přes deset vozů. Průměrně se tam hodnoty pohybují mezi 10 a 15 kWh na jedno dobití. Je však velký rozdíl mezi Teslami s kapacitou baterie 80 nebo 90 kWh a ostatními akumulátory s kapacitami do 30 kWh.

Instalace veřejných dobíjecích stanic začala před sedmi lety.

Ilustrační foto.
Nemocných žloutenkou ve Slaném podle hygieniků nepřibývá

„Dospěli jsme k názoru, že ve veřejném prostoru je klíčové instalovat rychlé a ultrarychlé dobíjecí stanice, proto se na jejich výstavbu v tuto chvíli soustředíme," připomněl Schnepp.

Do výstavby sítě dobíjecích stanic se zapojily některé kraje, městské části i velké korporace. Ve Středočeském kraji jsou to například Cerhenice na Kolínsku nebo město Příbram. Investice do projektu dosahují ročně desítek milionů.

Vedle elektrického pohonu v individuální osobní dopravě, která je zatím na silnicích nejvíce vidět, je elektromobilita tématem i pro auta užitková nebo pro vozidla městské hromadné dopravy. Ta mohou zejména ve městech představovat zásadní příspěvek ke zlepšení kvality ovzduší.

Ilustrační foto
Stavba D6 se opět posouvá. Začne v listopadu
Ilustrační foto.
Beroun investuje do nákupu elektromobilů
Škoda Vision E.
Škodovka odtajní podobu interiéru elektromobilu