Soutěž pořádá Mensa České republiky a letos v ní kromě žáků prvního stupně základních škol soutěžili ještě studenti středních škol. Při této olympiádě nerozhodují naučené znalosti, ale schopnost samostatného uvažování a pohotového rozhodování. Jednotlivé úkoly připomínají IQ testy.

Filipova třídní učitelka Olga Paulusová Kladenskému deníku sdělila, že nominační kolo do soutěže se uskutečnilo přímo ve školách a zúčastnilo se ho zhruba 6,5 tisíce dětí z celé republiky. Na Základní škole ve Velvarské ulici v Kladně se ho zúčastnili žáci 4. a 5. tříd.

V celkovém žebříčku v nominačním kole se pak Filip umístil na 78. až 82. místě a postoupil do krajského kola. „To se uskutečnilo na Pedagogické fakultě v Praze, kde Filip mezi 44 reprezentanty různých koutů Středočeského kraje zvítězil,“ uvedla Paulusová.

O Filipově nadání pro logické úlohy a celkově dobrých výsledcích ve škole ví samozřejmě jeho rodina a byl to právě otec, který ho přivedl na myšlenku, aby se této olympiády zúčastnil. „Táta tuhle soutěž našel na internetu, tak mi řekl, abych si o ní něco přečetl. Nastudoval jsem si to a pak jsme se dohodli, že bych se měl přihlásit, když by do toho šla i naše škola. Jediné, co jsem si před tím trénoval, byla trochu matematika,“ řekl Filip.

Podle jeho slov pak ve středočeském kole žáci plnili dva testy. „V tom prvním bylo asi dvacet úkolů. Pamatuji si na úlohu, kdy jsme měli ze zpřeházených písmen sestavit slova. To vím přesně, protože jsem to moc nezvládl,“ přiznal desetiletý školák.

„Druhý test už byl lehčí, hodně mi připomínal příklady ve školním kole, které jsme dělali na počítačích. Tam bylo víc číselných úloh a to pro mě bylo určitě jednodušší,“ sdělil Filip.

Malý logik se už v pondělí 30. listopadu zúčastní celostátního kola olympiády, které se odehraje v Poslanecké sněmovně České republiky. Za každý kraj tu bude soutěžit dvacet reprezentantů.

Alespoň podle slov třídní učitelky Olgy Paulusové se zdá, že Filip by mohl mít reálnou šanci na úspěch i v celorepublikovém měřítku. „Obzvláště nadaný je na matematiku, kde mu po vzájemné dohodě dávám úkoly navíc. V látce je před svými spolužáky napřed a celkově mu učení jde, baví ho a zajímá,“ dodala Paulusová.

Sám Filip přitom tvrdí, že doma se moc učit nemusí a stačí mu, když dobře poslouchá ve škole. „Když se potřebuji něco naučit nazpaměť, musím se na to dlouho dívat a pak už to jde samo,“ prozradil desetiletý chlapec.