Nyní se ukazuje, že problémy stavební firmy jsou větší než jen komplikace se změnou majitele, na kterou se odvolávali lidé z firmy, pokud se je vůbec Deníku podařilo kontaktovat. Raeder & Falge je nyní v insolvenci a mezi věřiteli nejsou jen menší firmy, ale například i České dráhy. Vyplývá to z dokumentů v insolvenčním rejstříku. O své pohledávky se chce přihlásit podle své mluvčí Petry Kučerové i středočeská Krajská správa a údržba silnic.

Firma se k návrhu zatím nevyjádřila a dlouhodobě neodpovídá ani na dotazy redakce Deníku. Naposledy jen poslala oznámení, že mění majitele. Jen den po zahájení insolvenčního řízení firma změnila svůj název na RAF Stavby, v červnu došlo k převodu firmy na společnost Freight Logistic Group, jejíž majitel sídlí na Marshallových ostrovech. Firma ještě před vyhlášením insolvence vyvedla část společnosti na nově založenou Raeder & Falge – Bahnbau.

Palác Broadway v Praze po rekonstrukci v roce 2014.
Palác Broadway znovu zamířil do aukce, vyvolávací cena přesáhla miliardu korun

Jedním z věřitelů je Česká spořitelna a ta požádala soud o stanovení předběžného insolvenčního správce. V dokumentu pro soud jako věřitel upozorňuje na řadu podezřelých skutečností. Předběžný správce by mohl zabránit vyvádění majetku z firmy.

Most ve Slánské ulici v Kladně, úterý 19. července.
Zůstala jen díra v zemi. Kdo a kdy dokončí most v Kladně, nikdo neví

„Dlužník byl donedávna rodinnou firmou, kterou ovládala od jejího vzniku rodina Červinských. V červnu 2022 však došlo za neobvyklých okolností ke změně osoby ovládající dlužníka, kdy rodina Červinských převedla své podíly na společnost Freight Logistic Group,“ uvedla banka, podle kterého byl tento převod v rozporu s podmínkami úvěru firmě.

„Takovýto postup (změna ovládající osoby bez projednání s úvěrující bankou) je krajně neobvyklý a současně netransparentní. Obecně platí, že pokud někdo s vážnými úmysly přebírá úvěrovanou společnost, je v jeho vlastním zájmu ověřit si, že bude ze strany úvěrující banky jako nový vlastník akceptován a že změnou ovládající osoby nebudou dotčeny úvěrové vztahy,“ napsala banka.

Jednatel se třemi exekucemi

Transakce se tedy může jevit tak, že původní majitelé jen firmu v problémech vyvedli na bílého koně. „Vstup společnosti Freight Logistic Group do dlužníka se tak nejeví jako vstup strategického investora, který chce překonat stávající krizi a jedná s věřiteli, ale spíše jako krok netransparentní, který má zastřít odpovědnost za hospodaření dlužníka,“ napsala spořitelna.

Dokládá to i osobností nového jednatele. Tím se stal pětasedmdesátiletý muž s finančními problémy. „Nezvládá ani řízení vlastních financí. Podle výpisu z centrální evidence exekucí jsou vůči němu, jako fyzické osobě, vedeny tři exekuce. Jedna od roku 2010, další od roku 2015 a poslední od roku 2022,“ uvedla spořitelna.

Terminál Dlouhá Míle, vizualizace.
Foto: Terminál Dlouhá Míle už zná svoji podobu, bude stát na trati k letišti

Pohledávky do řízení přihlásily i České dráhy. Pro ně firma z Lovosic provádí stavební úpravy haly pro údržbu vozů v Trutnově. Firma měla práce dokončit v květnu, hotovo ale stále není. České dráhy přihlásily pohledávku 3,6 milionu korun jako pokutu za prodlení a 1,7 milionu korun za zaplacené, ale neodvedené práce.

Nedodělané zakázky

Raeder & Falge v posledních letech získal veřejné zakázky v řádech vyšších stovek milionů. Firma vznikla v roce 2011. Na webu se označuje jako rodinná stavební firma z Lovosic, jejíž tradice „se pojí s 28letou historií na trhu, protože vznikla odštěpením z firmy INSKY“. Podle údajů ve výroční zprávě za loňský rok firma loni zaměstnávala přes 200 lidí. Při tržbách 611 milionů korun loni prodělala 32 milionů korun při obratu 695 milionů korun.

Co u vás rozhodne komunální volby? Zapojte se do velké ankety Deníku ZDE.

Už dříve si zadavatelé stěžovali na problémy s termíny. Například Krajská správa a údržba silnic Středočeského kraje uvedla, že kvůli Raeder & Falge se protahuje oprava mostu v Kladně. Nyní musí silničáři vypsat nové výběrové řízení na firmu, která zakázku dokončí.

„Proces, který jako investor ve veřejném sektoru musíme nyní absolvovat, není vůbec jednoduchý. Prvním krokem bylo vypovězení smlouvy, nyní musíme vypořádat předání staveniště od stavební firmy, kdy se musí jasně určit, jaké práce a v jakém rozsahu byly provedeny. Skutečnost, že zástupci Raeder & Falge nekomunikují, nám situaci ještě více komplikuje. V současné době máme již zpracovaný rozdílový rozpočet na dokončení stavby, abychom mohli následně vybrat nového dodavatele,“ uvedla ve středu mluvčí krajské správy silnic Petra Kučerová s tím, že stavět by se mohlo zase začít na přelomu září a října. Zadání zakázky budou středočeští radní schvalovat ve čtvrtek.

Pražské městské části Radotín staví firma lávku přes Berounku. „Nový majitel přestal na tři týdny komunikovat se svými subdodavateli a zastavil stavební činnost na všech svých stavbách,“ uvedla městská část na svém facebookovém profilu.