Hlavní ranvej Letiště Václava Havla, kde se odbývá pětadevadesát procent veškerého leteckého provozu, byla v prvním červnovém týdnu podrobena pravidelné jarní údržbě.

Za pět dní, kdy byla ranvej pro provoz zcela uzavřená a veškeré odlety a přílety se odbývaly na vedlejší dráze, se udělalo velké množství práce přímo na dráze i v jejím bezprostředním okolí.

Vzhledem k tomu, že odklon od hlavní trasy musejí každoročně snášet obyvatelé okolních obcí, nad kterými v daných dnech přelétávají letadla, v rámci přátelských sousedských vztahů bylo zastupitelům obcí a městských částí z okolí letiště nabídnuto, aby se přišli o náročnosti procesu údržby přesvědčit na vlastní oči.

"Přímo na hlavní dráze měli účastníci možnost promluvit s odborníky a zeptat se na cokoliv, co je zajímá k pravidelné údržbě i k organizaci leteckého provozu. Obdiv vzbudilo auto na odgumování, které postupně měnilo černě zagumovanou dráhu zpět na vozovku zářící novotou. Zaujal také speciální vůz na měření tření povrchu, který umí operativně vyhodnotit brzdící účinky. Samostatnou vědní disciplínu pak představuje stříhání trávy v blízkosti ranveje, protože ta nesmí být příliš krátká, aby pobíhající myši nelákaly ptáky k lovu, ale ani příliš vysoká, aby v ní opeřenci nehnízdili," řekla Hana van der Hoeven z oddělení komunikace Letiště Praha.


Překvapením na konci prohlídky, kterou vedl místopředseda představenstva Letiště Jiří Kraus, byla ukázka dvou nových supermoderních hasičských vozů Panther Rosenbauer. Nová generace těchto letištních speciálů vozů má řadu vychytávek, jako je teleskopické rameno s kloubem usnadňující hašení hůře přístupných míst nebo unikátní navigační systém pro tmu a sníženou viditelnost.