VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Dvě hvězdy se jmenují Slaný

Slaný - Městská hvězdárna ve Slaném se dlouhodobě věnuje projektům v oblasti pozorování proměnných hvězd. Letos v srpnu se při fotometrii zákrytové hvězdy GT v souhvězdí Lacerta (Ještěrka) podařilo vedoucímu hvězdárny Jiřímu Trnkovi dalekohledem zaznamenat a současně vyfotografovat hvězdné pole s hvězdami stotisíckrát slabšími, než které můžeme pozorovat pouhým okem. Unikátní objev vedl k pojmenování dvou pozorovaných hvězd jménem města Slaného.

25.9.2007
SDÍLEJ:

Ilustrační fotoFoto: internet

„Při zpracování dat mi bylo hned zpočátku nápadné, že kromě hledané hvězdy se ve výsledcích měření objevily ještě dvě hvězdy s výraznou změnou jasnosti. Jejich pozice jsem přenesl do digitální mapy oblohy s cílem zjistit, zda se v těchto místech oblohy nenachází už známý objekt. Nejobsáhlejší katalogy hvězdného nebe však žádný takový záznam neobsahovaly. Začala tak svítat naděje, že se jedná o hvězdy, které ještě nikdo podrobně nepozoroval,“ řekl Kladenskému deníku Jiří Trnka.

Posledním bodem k tomu, aby mohl být objev ohlášen, bylo nasbírání dostatečného množství dat k potvrzení proměnnosti hvězd, stanovení jasnosti, určení jejich druhu a periody. „Několik dalších nocí jsme proto v hvězdárně strávili dalšími měřeními,“ uvedl Trnka, který pojmenoval nové proměnné hvězdy podle Královského města Slaného.

Dle takzvané světelné křivky, jež mapuje změny intenzity jasu, jsou obě nově objevené proměnné hvězdy zařazeny do skupiny nazvané podle zástupce hvězdy W Ursae Maioris (Velká medvědice). Tvoří ji nejextrémnější případ těsných, dalekohledem nerozlišitelných dvojhvězd. „Složky hvězdné soustavy se v tomto případě téměř dotýkají. Jsou silně deformované a často mají i rozsáhlou společnou atmosféru,“ nastínil Trnka.

Po zpracování všech měření bude objev publikován na stránkách Open European Journal on Variable stars a zahrnut do vyhledávacího systému Smithsonian/NASA Astrophysics Data System a databáze SIMBAD Astronomical Database (Strasbourg astronomical Data Center).
Hvězdy pojmenované po Slaném mohou návštěvníci městské hvězdárny za příznivého počasí pozorovat například o nadcházející sobotě. Uvedený den se zde stejně jako v dalších evropských hvězdárnách uskuteční třetí ročník akce nazvané Nov vědců. Jejím cílem je přiblížit vědecké pozorování oblohy široké veřejnosti.

25.9.2007 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Kladno volejbal cz - Dukla Liberec 3:1, EL volejbalu, play off, semifinále, Kladno, 30. 3. 2017
48

Rok zakončí bitva Kladno kontra Liberec

Výstava betlémů v kostele sv. Štěpána ve Pcherách přilákala už vloni řadu návštěvníků. Na snímku děti z místní mateřinky.

Pcherské maminky zvou na výstavu betlémů

AUTOMIX.CZ

Víte, co je černý led? Poradíme, jak ho poznat a jak se s ním vypořádat

Ze všech zimních nástrah na motoristy (a vlastně obecně na všechny), je jednou z nejhorších takzvaný „černý led“. Ten je totiž skoro nerozpoznatelný, ale strašlivě kluzký, což může způsobit velkou spoustu nemilých situací. Znáte taková ta videa, kdy se auta se zabržděnými koly nekontrolovaně kloužou jako saně? Tak přesně to umí černý led.

VIDEO: Kapela Plán B natočila nový videoklip

Kladno – Je tomu rok, co Plán B, kapela s kladenskými kořeny, vydala svou první desku. Teď přichází i s videoklipem k písni Motejl, která pochází právě z debutového alba. Jedná se už o třetí videoklip této mladé pop-rockové kapely.

Druhý díl knihy Průvodce historií kladenských hostinců spatřil světlo světa

Kladno /FOTOGALERIE/ – Průvodce historií kladenských hostinců bude trilogií mapující minulost hostinských podniků, které se před rokem 1989 nacházely na území města. První díl, který byl vydán už v loňském roce, se zaměřuje na takzvané staré Kladno a přibližuje více než sedmdesát podniků. K němu začátkem prosince přibyl ještě druhý díl, který je taktéž z dílny nadšeneckého badatele Zdeňka Pospíšila.

Hlasujte pro Miminko měsíce října 2017

Kladno, Slaný - Kladenský deník představuje vítěze jednotlivých zářijových týdenních kol v hlasování čtenářů o nej miminka narozená v kladenské a slánské porodnici.

Vážení čtenáři,

náš web Deník.cz přechází kompletně pod zabezpečený protokol, který výrazně zlepší bezpečnost při procházení našich webů.

Z důvodu přechodu je nutné se znovu přihlásit k odběru upozornění na nejnovější zprávy - klikněte na tlačítko "Povolit", kterým si zajistíte odběr zpráv i do budoucna.

Děkujeme za pochopení.