Autobusovou dopravu používá snad každý z nás. Pro orientaci v jednotlivých spojích a v časových intervalech jízd slouží cestujícím informace obsažené v jízdním řádu. Snadno si tak lze naplánovat odjezd a zjistit místa zastávek konkrétního spoje. Bohužel v posledních letech jsou tabule s nalepenými jízdními řady trnem v oku vandalům, kteří je často poničí nebo strhnou úplně. Cestující tak postrádají informace týkajících se případných změn v čase odjezdů.

„Já se spoléhám na jízdní řády, ale musím přiznat, že to někdy znamená problém, jelikož tyto informace bývají velice často roztrhané nebo stržené úplně. Lidé, kteří tohle dělají, nemají podle mého názoru všech pět pohromadě. Vůbec si neuvědomují, jaké potíže svým chováním mohou ostatním způsobit,“ komentovala chování vandalů Šárka Céová z Hrdlívu.

Určitým řešením je zjišťování jízdních řádů přes internetové stránky idos, ale zejména starší lidé neumí vyhledávat informace na webových stránkách nebo přístup k internetu vůbec nemají. Nezbývá než si kupovat kapesní vydání jízdních řádů. Nebo se spolehnout na pomoc informačních kanceláří, které jsou po celém Kladně pouze na autobusovém nádraží, na náměstí Svobody, v ulici Vrchlického a na Nádraží ČD.

„Nové jízdní řády jsme po celém autobusovém nádraží jsme vylepovali 1. července. Bohužel, hned pár dní poté přišli první lidé, že některé už jsou poničené. My po každém takovém nahlášení informujeme vedení, které sjedná nápravu. Někdy lidé volají přímo do kanceláře ČSAD Kladno,“ informovala pracovnice informační kanceláře ČSAD MHD Kladno.

Před časem je začaly na objevovat prosklené skříňky, které se dají otevřít pouze speciálním klíčem. Papírové jízdní řády jsou tak před případným poškozením chráněny. Ovšem ani umístění pod sklo nezabránilo vandalům komplikovat cestujícím život. Ti nalepují na sklo velké samolepky a znemožní tak zájemcům si informace přečíst.

„Lidé jsou nevychovaní a ničí, co jim přijde pod ruku. Snažíme se jízdní řády na autobusovém nádraží kontrolovat každý den. Navíc mají cestující možnost si přečíst souhrnné informace na zasklené ceduli, která je umístěná na vnější stěně informačního centra. Také okamžitě reagujeme na hlášení o poškození jízdních řádů a snažíme se co nejdříve uvést věc do pořádku.

Prosklené skříňky určitě řešením jsou, ale nepatří ČSAD, nýbrž městu. My do skříňky pouze umístíme jízdní řád. O jejím umístění a počtu rozhoduje pouze město. Samolepky ze skla musíme odstraňovat my. Lidé sice obrázek sloupnou, ale lepidlo na skle zůstává a chytá na sebe akorát prach,“ vysvětlil Zdeněk Řehák, vedoucí ČSAD Slaný.

Podle slov zaměstnankyně ČSAD Slaný Věry Mariášové mají samotní řidiči autobusů snahu podílet se na řešení problému. Kontrolují úplnost jízdních řádů a případné závady se snaží eliminovat. Často vylepují na místo poškozených řádů řády nové. Bohužel je to běh na dlouhou trať.