Sdílená zeleno-žlutá elektrokola, která obyvatelům Kladna pořídilo bývalé vedení radnice v čele exprimátorem Milanem Volfem (Volba pro Kladno), si získala velkou oblibu veřejnosti.

Projekt, který nemá v České republice obdobu, nahradil předchozí systém růžových Rekol. Jízda na nich byla dřina. Zda se však na bicyklech s pohonem Kladeňáci svezou i letos, je otázkou. Od počátku, kdy byl systém Rekol a elektrokol zaveden, se potýkal s kritikou opozice. Veřejnou zakázkou se dokonce zabýval Úřad pro hospodářskou soutěž. Kladno si tak vykoledovalo 200 tisícovou pokutu.

Někdejší oponenti, kteří nyní vedou radnici, si ale musí poradit, co s koly dál.

„Jsme nešťastní z toho, jakým způsobem byla zakázka zadána. Ekonomické zhodnocení vypovídá, že jedna jízda stála okolo 500 korun. Náklady jsou enormní. Sofware se platí zvlášť,“ poukázal na přemrštěné náklady primátor Kladna Dan Jiránek (ODS).

Milan Volf ale tvrdí, že Jiránkem udávaná cifra je nadhodnocená. Jedna jízda na elektrokole vychází prý na 125 korun. „ To co spočítal radní Lukáš Hanes (ODS) je nesmysl. Kola měla 28 tisíc výpůjček. Máme nakoupené svozové auto, dílny, vybavení, přívěsy, zaměstnance. Teď už by vše začalo vydělávat,“ argumentuje Volf. Je přesvědčený, že jejich nápad chce radnice za každou cenu zničit.

Primátor Jiránek s jeho tvrzením nesouhlasí. Sdílená kola chtějí prý pro Kladno zachovat. Hledají jen ekonomičtější způsob. „Budeme se snažit o kombinaci provozování například elektrokol a Rekol. Nechci předjímat, která společnost bude systém provozovat. Doufám, že do dubna, než začne sezóna, nějaké řešení najdeme,“ uzavřel primátor.

Kromě četné kritiky se stala elektrokola v Kladně vloni i terčem řady útoků, kdy je neznámí pachatelé systematicky likvidovali. Nejednou byla kola nalezena zničená pádem z mostu a jindy třeba utopena v rybníku. Případy pokaždé řešila police.