Víte, že od počátku letošního roku směřuje vzletová a přistávací dráha kladenského letiště jinam, přestože se, navzdory dlouhodobým záměrům různých developerských skupin, nepohnula z místa? Důvodem je posun magnetického pólu vůči zemskému.
To už dobře vědí noví pilotní žáci z hodin navigace v Aeroklubu Kladno. Loni v zimě se věnovali i meteorologii, aerodynamice, konstrukci letadel, přístrojů a také předpisům, které létání regulují. Od jara do podzimu pak už sedali do pilotních kabin a kroužili kolem letiště.
Nynější obnovení základního výcviku je pozitivním znamením kontinuity práce kladenských letců, která má úctyhodnou tradici.
Historie letectví
v Kladně
Průkopníkem českého letectví byl Jan Kašpar. Ovšem asi jen místním znalcům něco říká jméno Josefa Pouby z Kročehlav. Ten začal kolem roku 1910 létat na vlastnoručně zhotoveném stroji.
První republika pak rozvoji lidového letectví přála, Při průmyslové škole na Kladně byl tehdy založen Aeroklub studentstva a nadšenci si postavili první školní kluzák.
Kladenské letiště bylo vybudováno členy aeroklubu v padesátých letech minulého století. Později sloužilo i jako vojenské záložní. Byla tedy zpevněna vzletová a přistávací dráha pro přijímání těžších proudových letadel.
Sportovní letectví dotoval stát prostřednictvím organizace Svazarm. Opačnou stranou mince ovšem bylo důsledné prověřování politické spolehlivosti leteckých adeptů. Někteří totiž uletěli až na západ za železnou oponu.
Kladeňáci v těchto podmínkách vychovali řadu pilotů pro armádu, ministerstvo vnitra, ČSA i Agrolet – pozdější Slovair.
Největší úspěchy
A mají i svá letecká esa. Ladislav Bezák se stal v roce 1958 mistrem světa v letecké akrobacii. V sedmdesátých letech ho následoval Václav Šmíd, několikanásobný mistr republiky, člen stříbrné reprezentace na mistrovství světa a čtvrtý na mistrovství Evropy.
Úspěchy měli Kladenští také v navigačních soutěžích a na přesnost přistání. Na počest jejich propagátora pravidelně pořádají Memoriál Zdeňka Běhounka. I zde pilovala svoje umění třeba úspěšná posádka Ježek-Fiala.
Miloš Fiala jako trenér dodnes patří k oporám reprezentačního týmu. No a skutečným esem je František Cihlář, který stále patří ke světové špičce.
Kladenské letce nyní omezuje v rozletu snad jen blízkost letiště Ruzyně. A také ekonomická stránka létání, které si v podstatě financují sami. Autor: Petr Šikola