Před více než dvěma lety se totiž společně zapojili do projektu s názvem Cestou přírodovědných a technických oborů napříč Středočeským krajem s podtitulem Žhavá věda, aby pomohli oživit neprávem opomíjené studijní obory.

Díky vedení Kraje, metodikům, lektorům, manažerům projektu a iniciativě Střední průmyslové školy stavební a Obchodní akademie v ulici Cyrila Boudy v Kladně, se podařilo pro školu získat moderní přístrojové vybavení, se kterým budou moci pracovat i příští středoškoláci.

Dovednosti, které si žáci a učitelé za více než dva roky osvojili, ale také pomůcky k výuce, jaké by si škola z běžného rozpočtu hned tak koupit nemohla.

Podařilo se to zajistit díky výše jmenovanému projektu. I proto nabývá kladenská střední škola, jako jedna z dvaadvaceti v kraji, na atraktivitě a má čím budoucí adepty oslovit.

Významná návštěva

Přesvědčili se o tom ve středu také významní hosté na oficiální prezentaci vrcholícího projektu v aule střední školy v ulici Cyrila Boudy. Jednou z osobností byl náměstek hejtmana Středočeského kraje pro mládež, školství a sport Milan Němec. Stejně jako ostatní byl nadšený z toho, jak se Kladeňáci do projektu zapojili.

„Před více než dvěma lety jsme oslovili v rámci celého Středočeského kraje ředitele a řekli jim, co mohou udělat proto, aby byli součástí projektu.

Ti, kteří se přihlásili, museli projít výběrem. Kromě státních škol jsme zařadili i dvě soukromé, které jinak nedosahují na veřejné prostředky. Cílem projektu za 160 milionů korun je vytvořit takové aktivity, které přilákají žáky základních škol k volbě technických a přírodovědných oborů, aby je to bavilo a motivovalo," vysvětlil náměstek hejtmana.

Dnešní děti se, podle Němce, technickým oborům poněkud vyhýbají a častěji sahají po humanitních. „Tímto projektem se jim snažíme ukázat, že věda může být zábavná a záživná.

Osobně, i mě by bavilo studovat tam, kde mají moderní vybavení a pomůcky, jaké si ne každé vzdělávací zařízení může pořídit," dodal Milan Němec.

Deviza do budoucna

Žáci, studenti i pedagogové zúčastnění na projektu a pracující tímto způsobem, získávají ohromnou devizu. Zkušenost, co jim nikdo nevezme. Pro děti je takové poznání ohromnou motivací, když vědí, jakými způsoby je možné pracovat a učit se a proč jít studovat právě školu s technickým či vědeckým zaměřením.

Každé vybrané vzdělávací zařízení získává pro tyto účely v rámci projektu lektory i technické vybavení, které škole zůstává. Mikroskopy, tablety, americké prutové stavebnice pro stavaře a další pomůcky výuku zatraktivní. Není to navíc jednorázová záležitost, jelikož se na tom budou učit i další generace.

Názor učitelky

Kladenskému deníku se na adresu projektu vyjádřila například jedna z oslovených ředitelek, Lenka Bechyňská ze Základní školy Smečno. „Ředitelka Šimáčková z kladenské střední školy nás před pár lety oslovila, jestli máme zájem spolupracovat. Nabídka se nám zalíbila, tak jsme do toho šli.

Děti více než dva roky dojížděly do Kladna na semináře výukové, vzdělávací v rámci předmětů chemie, biologie a fyzika. Celkem se za tu dobu vystřídali nejméně osmkrát, a to žáci od šesté do deváté třídy.

I já jsem se zúčastnila vzdělávacího semináře," řekla ředitelka smečenské základky. Na projektu se z její školy podílelo kolem sta dětí. „Určitě je to dobrá a přínosná zkušenost,"doplnila ředitelka.

Poděkování

Velké poděkování vyslovila ve středu 29. dubna všem zúčastněným na projektu ředitelka kladenské střední školy v ulici Cyrila Boudy Eva Šimáčková, která chválí především nebývalou dobrou komunikaci mezi školami.

„Absolutně největší dík patří učitelům základních škol, kteří podepsali smlouvu o podpoře a to byl rozjezd, který jsme potřebovali. Takže děkuji moc," uzavřela.

Příjemnou tečkou za středečním setkáním bylo výtečné pohoštění, jehož přípravy se zhostili žáci stochovského učiliště. Teplá i studená kuchyně byla vynikající.