Bývalé vedení města uzavřelo s majitelem Merkuru smlouvu o pronájmu budovy na deset let za zhruba 7 milionů korun. Milan Volf (Volba pro Kladno) ji podepsal v polovině října loňského roku a radnice měla s prostorem konkrétní plány. K podpisu smlouvy došlo několik dní po loňských komunálních volbách, když ještě nebylo jmenováno nové zastupitelstvo. „Město si na základě smlouvy pronajalo budovy o výměře 218 metrů čtverečních za částku převyšující 59 tisíc korun měsíčně. Přičemž o několik dní později přibyl ke smlouvě ještě dodatek,“ připomněl primátor Kladna Dan Jiránek (ODS).

Nájemní smlouva byla uzavřena po kolaudaci objektu. Její výše zohledňovala investici, kterou do přízemí objektu vložili jeho majitelé, tedy 10 milionů korun. Z těch město nezaplatilo ani korunu. I proto je smlouva na dobu určitou.

V přízemí Merkuru mělo vzniknout turistické infocentrum a pracoviště Czechpoint včetně ověřování dokumentů, to se ale současné radnici zdá zbytečné. „Náklady na provoz by byly kolem 1,5 milionů ročně plus nájem. Další Czechpoint je přitom vzdálený sto metrů v Centru správních agend. A infocentrum sídlí 500 metrů odtud. Obojí mělo být duplicitně zachováno. Náklady na provoz dalšího infocentra by byly kolem 23 milionů korun,“ vypočítal Jiránek. Jak ale k této částce město došlo, ovšem už nesdělil.

Milan Volf své loňské rozhodnutí obhajuje. Argumentuje faktem, že se dohodou s majiteli objektu podařilo uzavřít do té doby velmi problematickou ubytovnu, která zde dříve byla. Vznik nového Czechpointu pak podle něj znamená úlevu zejména infocentru na pěší zóně, které je druhým nejvytíženějším pracovištěm ve městě. Úředníci zde musí vyřídit každý měsíc více než 400 úkonů spojených s Czechpointem. Nemohou se tak věnovat základnímu poslání turistického informačního centra. Podle Volfa by také v prostorách u náměstí klienti získali více soukromí pro vyřízení svých záležitostí. Navíc by pracoviště v centru nabídlo i rozšíření pracovní doby.

Ladislav Pavlík (Volba pro Kladno) k tomu dodal, že majitelé se zavázali provést opravu přízemí na vlastní náklady. „Město úpravy neplatilo. Jedná se přitom o 10 milionů korun, tedy více než město zaplatí na nájemném za 10 let,“ dodal Pavlík.

Z úředních čísel vyplývá, že nejen infocentrum na T.G.M. je úkony Czechpoinu zavaleno. Stejně jsou na tom i další kontaktní místa. V Centru správních agend provedou 150 úkonů měsíčně (chybí zde ale ověřování podpisů), na matrice 244 úkonů, v obchodním centru OÁZA 1120, v Dubí 63, ve Švermově 11 a v Tescu 299 úkonů.