Od pondělí do čtvrtka si zde žáci posledních ročníků lámou hlavy nad novou verzí zkoušky dospělosti. Nejen oni, ale i ostatní studenti posledních tříd jsou totiž první, kdo si ji vyzkouší už naostro, ovšem snad více než žáci mají z novinky nervy profesoři. Velké výhrady se ozývají především z řad češtinářů. Podle nic úroveň ústní zkoušky z českého jazyka a literatury velmi poklesla.

„Myšlenka státních maturit je dobrá. Mělo by se vytvořit nějaké měřítko pro srovnání studentů, ale současná podoba zejména českého jazyka je hrozné neštěstí. Ústní zkouška je slabší, nemusíme učit literaturu. Stačí, že studenty v prvním ročníku připravíme na didaktické texty, jelikož oni si přečtou dvacet či třicet knížek a na tom odmaturují,“ popsala své pocity kantorka Iva Liebzeitová.

Dalším problémem jsou prý neustálé změny. „Nejsou jasně daná pravidla a my nevíme, co je máme naučit. Jsme nespokojení, jelikož úroveň maturity klesá. Studenti jdou prakticky do neznáma,“ dodala Liebzeitová.

S jistou dávkou skepse se vyjádřil také ředitel gymnázia Jiří Stejskal. Ten vidí nebezpečí ve velkém počtu lidí, již jsou do maturit zapojeni. „Systém není optimálně nastavený, vzhledem k počtu zúčastněných se i při sebevětší snaze vždy něco zadrhne,“ řekl Kladenskému deníku ředitel.

Zadání testů vozí dopravní společnost v bedně. O každém otevření musí být zhotoven protokol. „My ji odpečetíme, pak vše zase zapečetíme. Pečetě jsou navíc takové, že na ně musíme brát kleště,“ poznamenal Stejskal.

Ne příliš pozitivně se o nových maturitách vyjádřil i ředitel SPŠ a VOŠ v Kladně Bohumil Žvachta. „Osobně jsem pro státní maturitu, ale ne v této podobě. Názor zastávám proto, že si myslím, že by školám měla být nastavena laťka stejně, ale za podmínek, že se budou srovnávat jen ty stejně zaměřené, tedy například gymnázia mezi sebou, stejně technické školy a tak dále. Je to opodstatněno už jen tím, že jednotlivé předměty jsou na různých školách dotovány nestejným počtem vyučovacích hodin. Typickým příkladem je třeba matematika,“ uvedl ředitel.

Současná podoba je podle něj špatná hlavně po technické stránce. „Logistika je komplikovaná, odesílání výsledků, celé je to podle mě zbytečně složité,“ řekl.

U maturit, které skládaly studenti ještě letos na jaře, muselo podle jeho slov fungovat vše na sto procent. „Bohužel u tohoto systému už jen třeba výpadek elektrického proudu ve čtvrti může znamenat, že jsme s maturitami skončili. Rizikových faktorů je ale více. Systém je také nastaven tak, že všechny školy posílají výsledky do centra po síti najednou, a tak by mohlo dojít k jeho zahlcení. Sice je ošetřeno, že dojdou třeba v noci, ale té nervozity nás to rozhodně nezbaví. Chybí mi tam ta stoprocentní jistota,“ dodal.

Daniela Řečínská, Zuzana Vlková