Takzvaný chodníkový zákon, který vešel v platnost minulý rok a přenesl zodpovědnost za úklid sněhu z majitelů domů na vlastníky komunikací, lidem sice na jednu stranu ulehčil, ale v praxi pro většinu Kladeňáků znamenal spíše velké nepříjemnosti.

Snad nikdy v minulosti se neobjevovalo tolik stížností na neschůdnost či nesjízdnost komunikací jako právě vloni. Už nyní se proto mnozí lidé obávají, jaká situace v Kladně bude panovat letos. Je tedy město na nadcházející zimu připraveno lépe?

Plán zimní údržby schválila Rada města 11. října a bude platný 1. listopadu do 31. března příštího roku. Ještě než skutečně spadnou první vločky, začne už od pondělí v kladenském sídle štábu zimní údržby v rámci Městského podniku služeb Kladno (MPS) fungovat nepřetržitá dispečerská linka.

Jejím úkolem bude podle mluvčího kladenského magistrátu Viléma Frčka řídit zimní údržbu komunikací, podle počasí vyhlašovat mobilizační stupně a přijímat hlášení, zprávy a příkazy spolupracujících orgánů. „Zodpovědný pracovník ale bude také mimo jiné sledovat i vývoj počasí,“ řekl Frček.

Dispečink ale nesleduje pouze samotný sníh. Zajímavostí je, že do akce svolává posypové vozy i v případě, kdy městská čidla, na něž je systém napojen, hlásí hrozbu námrazy. Podle technického ředitele MPS Petra Schönfelda jsou v Kladně umístěny tři takové meteostanice. „Fungují tu asi čtyři roky. Systém ukazuje aktuální teplotu, vlhkost, rychlost větru a podobně. Jsou umístěny v ulici Petra Bezruče a na rozdělovském a sítenském mostě. Právě to jsou totiž místa, která namrzají nejdříve,“ uvedl.

MPS je sice jen jedním z podniků, které se starají o zimní údržbu komunikací v Kladně, ale práce má rozhodně nejvíce. Schönfeld sdělil, že firma techniku obměňuje každoročně, ale po loňské zimě a legislativní změně se pro letošek posílila ještě o čtyři nové sypače.

„Kromě mechanického čištění, které zajišťuje více než dvacet velkých aut a kolem čtrnácti multikár, děláme i ruční. Z hlediska náročnosti i na čas je pro nás obtížnější odklízení chodníku, než silnic. Také neděláme všechny pěší trasy, pomáhají nám s nimi i další najeté firmy,“ řekl. Technický ředitel MPS a dodal, že už koncem příštího týdne bude v Kladně rozmístěno asi 160 nádob s posypovým materiálem.

Za stav většiny silnic spojujících Kladno s okolními obcemi je pak zodpovědná Správa a údržba silnic. Její provozní náměstek Josef Raboch upřesnil, že podnik má na starosti komunikace II. a III. třídy. „Kromě Kladna zajišťujeme dispečink i pro okresy Praha-západ, Rakovník a Beroun. Samotný výkon pro nás na Kladensku ale zajišťuje MPS Kladno,“ objasnil.

Na odklízení sněhu přímo ve městě se pak i letos budou podílet nezaměstnaní. Vilém Frček uvedl, že město opět počítá s využitím lidí z veřejně prospěšných prací. Ředitelka Úřadu práce v Kladně Lenka Staňková ho doplnila, že magistrát má s úřadem do konce roku podepsanou smlouvu, ve které se hovoří o 18 lidech. „Jedná se o obtížně umístitelné osoby, tedy takové, které jsou v evidenci nezaměstnaných déle než půl roku,“ vysvětlila.

Konečný rozpočet Kladna pro letošní zimu nebyl ještě podle mluvčího magistrátu stanoven, nicméně odstraňování následků loňské zimy vyšlo město na 34 milionů korun. „Práce jsou firmám propláceny vždy v následujícím měsíci, tedy až poté, co zjistíme skutečné náklady,“ dodal Frček.