„Jednou jsem v lékárně potřebovala poradit kvůli gynekologickým problémům. Obsluha za pultem byla velice ochotná, ale stejně jsem se cítila velice nepříjemně, protože těsně za mnou stál nějaký mladík. K lékaři do ordinace se také vstupuje po jednom, tak nechápu, proč by nemohla být zachována diskrétnost i v lékárnách,“ popsala svoji zkušenost starší pacientka.

Přesto, že diskrétní zóny v místních lékárnách nejsou, většina jejich personálu má pro ostych zákazníků pochopení, a proto se jim snaží vyjít vstříc. Ochota ovšem vždy závisí na personálu.

„Za dobu fungování naší lékárny máme stálou klientelu a zákazníci k nám mají důvěru. Přesto však rozumíme jejich ostychu a i přesto, že jsme malé zařízení, poodejdeme s nimi do kouta, kde jsou zároveň vystaveny i produkty, které by mohli požadovat,“ uvedla Jana Svobodová z lékárny Formica v Kladně.

„Dokonce mám i vytištěnou lištu s nápisem diskrétní zóna, který jsem chtěla před tento kout umístit. Ale jak už jsem řekla, stálí klienti jsou navyklí a ty, kteří jsou u nás poprvé, si bez problémů vezmeme stranou. Za celou dobu se mi stalo pouze jednou, že jsem něco s pacientkou projednávala v kanceláři,“ dodala Svobodová.

„V naší lékárně máme jen klasickou místnost, kde se pacienti scházejí, ale pokud někdo potřebuje poradit s intimnějším problémem, vezmu si ho do kanceláře, nebo hovoříme velmi tiše. Obecně bych řekl, že ženy se tolik nestydí o těchto věcech hovořit, ale u mužů je to horší,“ sdělil Erik Kolesar ze stochovské Lékárny na náměstí.

„O vytvoření diskrétních zón zatím nikdo z kolegyň ani pacientů zájem neprojevil. Je však pravdou, že když jsem v osmdesátých létech pracovala v jedné lékárně na hlavní třídě, fungovaly tu expediční boxy, kam si pacienti chodili pro léky jednotlivě. Určitě to pro ně bylo příjemnější a i kontakt s lékárníkem byl osobnější. Teď už na to ale nejsou prostory,“ popsala historii diskrétních zón vedoucí lékárny Centrum v Kladně Eva Zychová.

„Pokud by však měl někdo zájem projednat intimní problém soukromě, lze ho odvést k vedlejšímu pultu se zdravou výživou, kde skoro nikdo není, nebo použít kancelář. Pokud by pacienti o vytvoření zóny měli skutečný zájem, asi by neměl být takový problém vymezit místo třeba cedulí,“ řekla vedoucí.
„Jsme velmi malá lékárna v okrajové části města, takže se tu fronty ani netvoří a většina našich klientů je stálá. Neměli bychom tedy na vymezení zón místo a pacienti nám důvěřují. S intimními problémy k nám přicházejí velmi málo. Pokud se jedná o muže, ti se ptají po prostředcích na problémy s erekcí a vždy tvrdí, že je to pro kamaráda, zároveň se o něm ale chtějí dozvědět co nejvíce. Ženy se na nás občas obracejí s intimními gynekologickými potížemi,“ uvedla Hana Štulíková z lékárny Na Dolíkách ve Slaném.

ANKETA:

Monika Paseková:Lidé by měli diskrétní zónu dodržovat sami od sebe, protože je to slušnost. Nemusí přece každý vědět jakou chorobou trpíte. Myslím, že zavedení zón by byl dobrý nápad.

Petra Mánková:Byla bych ráda, kdyby se něco takového zavedlo. Už jsem podobnou situaci zažila a rozhodně to pro mě nebylo nic příjemného. Bylo by to dobré ve všech lékárnách.

Věra Sakslová:Ve větších lékárnách by se to mohlo hodit. Mně osobně tohle nijak zvlášť neomezuje. Vím však, že mnoha lidem se o choulostivých nebo závažných problémech nemluví snadno.

Antonín Erlebach:Nikdy jsem se s tím nesetkal. Chápu ale, že mnozí lidé s tím mají problémy. V některých případech by se to tedy mohlo hodit. Zřejmě by to ale mohly pokrýt jen větší lékárny.

Tomáš Šebesta:Není moc příjemné, když kupujete lék na nějakou diskrétní nebo těžkou nemoc a dalších deset lidí vám kouká přes rameno. Proto bych byl pro zavedení těchto zón.