Téměř infarktové stavy zažívají od počátku týdne pracovníci lékárny v Oblastní nemocnici v Kladně. Zrušení regulačních poplatků za položku na receptu sem totiž každý den přivádí až třikrát tolik pacientů než dříve.

„Ve čtvrtek zákazníci stáli frontu i venku před lékárnou, protože se dovnitř prostě nevešli. Čekací lhůta je tu půl až tři čtvrtě hodiny,“ popsala současný stav vedoucí lékárny Lucie Cibulková s tím, že pro léky si sem přijíždějí i lidé z Rakovníku nebo Mělníku.

Za tuto situaci přitom může fakt, že lékárna v nemocnici je dokonce v několika okresech jedinou, kde pacienti už od Nového roku nemusejí poplatky hradit. Vedoucí lékárny již dříve Kladenskému deníku prozradila, že se na možné fronty pacientů připravují tím, že otevřeli ještě jedno výdejní místo pro recepty a posílí služby. Ale to, co se v nyní v lékárnách skutečně děje, nikdo asi nepředvídal.

„Většina pacientů sem přichází asi se třemi až čtyřmi recepty o dvou položkách. Trochu to na mě působí dojmem, že když už sem váží cestu, tak je berou i od rodiny a známých, aby to prostě stálo zato. Přitom ale musím uznat, že i při zdlouhavé čekací době jsou lidé poměrně klidní a jen ojediněle se stane, že by se tu někdo rozčiloval. Pravděpodobně jsou si situace dobře vědomi,“ uvedla Cibulková.

Lékárnice přitom zároveň ale také připouští, že obrovské fronty lidí značně působí jak na pracovníky samotné, tak i na zásobování. „Doobjednávat léky stačíme, ale kvůli neustávajícím frontám zákazníků není ani kdo by je mohl vybalovat z krabic a označit. Zaváží nás tak čtyřikrát denně. Od začátku týdne se nám také značně změnil prodávaný sortiment. Teď už snad ani neexistuje, že by si sem někdo přišel pro jedna antibiotika na angínu. Všechno jsou to léky pro chronicky nemocné,“ sdělila vedoucí lékárny.

Podle Lucie Cibulkové ale přitom vše vázne v personálu. „Dlouhodobě to takhle není možné zvládnout. Za pultem jsou dvě magistry a jedna laborantka, která jim léky podává. Nutně bychom potřebovali dalšího člověka, protože zaměstnanci jsou v obrovském stresu a my neprodáváme rohlíky, abychom u své práce mohli vypnout mozek. Když uděláme chybu, je to katastrofa,“ řekla.

Situaci už muselo začít řešit i vedení nemocnice. „Stav v lékárně je opravdu vážný, a tak hledáme řešení, jak bychom vyhověli pracovníkům, ale především i pacientům. Lékárna se bohužel nedá zvětšit, tak musíme přijmout další novou magistru. To ovšem není nijak jednoduchý úkol a navíc musíme hledat mezi těmi, které už umějí pracovat v našem programu. V tom shonu by nebylo možné ještě někoho zaučovat. Naštěstí ale jsme na dobré cestě a s jednou už jednáme,“ uvedla ředitelka nemocnice Kateřina Pancová. Kromě přijetí nového člověka se vedení s lékárnou dohodlo i na zkrácení polední pauzy z hodiny na půl a pracovnice prý dostaly odměny.

Zatímco v nemocniční lékárně se dveře netrhnou, soukromé lékárny se začínají o své klienty bát. Některé z nich už učinily jistá opatření, která by jim měla alespoň stálou klientelu zajistit.

Podle zjištění Kladenského deníku například začaly poplatky vracet lidem v lékárně Dr. Max v Italské ulici v Kauflandu. „Cílem je, abychom našim klientům zajistili stejnou výhodu, jakou nabídla krajská lékárna. Chceme naše zákazníky ochránit,“ řekl obchodní ředitel společnosti Česká lékárna Luboš Korbelář.

Podle něho je procedura placení poplatků velmi jednoduchá. Zákazník v lékárně zdarma získá takzvanou klientskou kartu a poplatek za položku na receptu formálně uhradí. Obsluha ale příslušný obnos obratem vrátí zpět formou věrnostního bonusu. Dojde tak k dodržení zákona a klient přitom nezaplatí nic navíc.