Přesouvání provozu na vedlejší dráhu 12/30 ohlásila mluvčí letiště Klára Divíšková v období od 24. dubna do 5. května. Na hlavní dráze s označením 06/24 se chystá plánovaná údržba, spojená i s kalibrací radionavigačních zařízení.

Obavy z rušení nočního spánku jsou zbytečné: na hlavní vzletové a přistávací dráze se bude pracovat jen přes den. V nočních hodinách tak svému účelu může sloužit jako obvykle. „K převedení na vedlejší dráhu bude docházet podle počasí – a pouze v čase mezi osmou hodinou ráno a šestou večer,“ upřesnila Divíšková.

Ředitel provozu letištních ploch Václav Válek připomněl, že hlavní dráhu vedle pravidelné údržby před sezonou čekají zejména technické a stavební úpravy, které souvisejí se zvýšením bezpečnosti provozu. „Dojde i na pravidelné geodetické ověřovací měření, kontrolu světelného zabezpečovacího zařízení a na zmíněnou kalibraci radionavigačních zařízení,“ konstatoval Válek.

Letadla startují a přistávají nad domy, kde žije hodně lidí, v Praze a na Kladensku i v oblastech jihovýchodně od metropole, a tak vyvolávají tyto přelety řadu ohlasů. Někoho i potěší, že jednou za čas může sledovat velké stroje poměrně zblízka i při posezení na své zahradě. Tak na aktuální sdělení letiště na twitteru reagoval například uživatel s přezdívkou Kocour Tom: „Konečně bude chvilku na co koukat z terasy.“ Jiní ovšem zase žehrají na rámus.

Pochopení pro jejich pocity vyslovil předseda představenstva Letiště Praha Jiří Pos. „Jsme si vědomi, že využívání vedlejších drah opět zvýší provoz letadel nad hustě osídlenými částmi Prahy a Kladenska. Podle jeho slov se ale za nynějších okolností nedá jinak postupovat. „Jediným systémovým řešením do budoucna je realizace projektu paralelní dráhy,“ odkázal na plány vybudovat souběžně s hlavní dráhou ještě jednu ranvej. Ta by měla nejen zvýšit kapacitu „leteckého přístavu“ na Ruzyni, ale také pomoci řešit právě takové situace.

Při převedení provozu na vedlejší dráhu je obvyklé, že letadla přistávají „od Prahy“ a začínají směrem „na Kladensko“. Podle Divišové to ale nemusí být pravidlem. „Směr provozu je závislý na aktuálních meteorologických podmínkách, především větru. Preferovaným směrem je ale přistání od Prahy a vzlet na Kladno,“ potvrdila zásadu, kterou mají lidé v oblastech, přes něž stroje létají, odpozorovanou. Údržbu hlavních drah, kdy je provoz přesměrován na tu vedlejší, totiž letiště provádí dvakrát ročně: na jaře a na podzim.