Na Kladensku, konkrétně v Buštěhradu, se podepisuje petice podporující výstavbu paralelní dráhy na pražském letišti. Stavba další vzletové a přistávací plochy přitom není žádnou novinkou. Diskutuje se o ní již od šedesátých let, kdy se stavěla nynější hlavní dráha.

Podle textu zveřejněné petice, kterou můžete najít na buštěhradském webu, by se měl zlepšit životní komfort pro více než 200 tisíc lidí žijících na okraji Prahy a v okolních oblastech. Mimo jiné také kritizuje iniciativy z některých okrajových částí Prahy, které chtějí výstavbě dráhy zabránit za každou cenu.

"Nemůžeme nečinně naslouchat hlasům sobeckého nerozumu iniciativ z lukrativních okrajových částí Prahy, kde žije něco přes 10 000 obyvatel většinou ve vilách s dobře utěsněnými okny a dveřmi. Kde žijí kromě starousedlíků zejména vlivní podnikatelé, celebrity, politici a lobbisté v uzavřených satelitech s vlastní ochrankou. Z mnoha těchto míst se ozývají nářky již nyní, aniž by byla leteckým provozem a hlukem významně dotčena. Jejich argumenty jsou nekorektní, ale o to hlasitější vzhledem ke vlivné struktuře této zvláštní oligarchie,“ říká například text petice.

Co se týká samotné plánované stavby, tak vláda v nedávné době udělala důležitý krok. Schválila totiž koncepci politiky územního rozvoje, jež se dráhy přímo týká.

"V současné době chystáme podání dokumentace o vlivu stavby na životní prostředí, kde budou zpracovány připomínky k předcházejícímu řízení. Doplnili jsme věci, které tam z pohledu ministerstva životního prostředí chyběly. Předpokládáme, že bychom dokumentaci měli odevzdat zhruba na podzim. Poté budeme pokračovat s navazujícími kroky,“ vysvětlila současnou situaci mluvčí Letiště Praha Eva Krejčí.

Samotné letiště by z kapacitních a dalších důvodů potřebovalo mít dráhu v roce 2014. Nahradila by totiž stávající vzletovou a přistávací plochu, z níž letadla míří právě na Buštěhrad, Lidice, Hřebeč, Unhošť a další obce. "Tím by se ulevilo obyvatelům této části Středočeského kraje, protože na stávající dráze budou přistávat letadla jen v minoritních případech,“ popsala Eva Krejčí.

S tím ale příliš nesouhlasí například starosta Unhoště Ivan Záboj. "Paralelní dráha nám nemůže podle mého názoru nikdy nic ulehčit, co se hluku týče. Ale chápu, že to je nezbytná záležitost. Mám plný mandát zastupitelstva být proti nedodržování parametrů hluku, nikoliv proti výstavbě,“ sdělil starosta, podle kterého mají místní problémy s hlukem celoročně. V létě to ale bývá vzhledem k častějším charterovým letům nejhorší.

"Lidé v Buštěhradě nebo Lidicích nejsou hlukem postiženi ani zdaleka tak, jako my. Letový provoz se snaží minimalizovat problémy nad Prahou, a tak letadla čekají na přistání nad Unhoští, ale Buštěhradu nebo Kladna se tyto problémy týkají opravdu minimálně,“ prohlásil Ivan Záboj.