Někteří z nich letní měsíce stráví se svými rodiči lenošením u moře za hranicemi naší republiky, jiní zase zůstanou v domovské kotlině a volné dny využijí například ke sportování.

V každém případě však léto s sebou zejména pro děti přináší i mnohá rizika. O prázdninách totiž zaměstnávají dětské úrazy zdravotníky více než jindy. Zdravotníci i policie tedy varují rodiče, aby nepřestávali být obezřetní a nenechávali své děti bez dozoru.

Značné nebezpečí, především na děti předškolního věku, číhá například na koupalištích nebo v bazénech. „V letních měsících jsou bazény i koupaliště lidmi hojně navštěvovány. Řada rodin si bazén pořizuje také na své zahrady, a to proto, že považují dovádění svých ratolestí v domácí nádrži za bezpečnější než na veřejných plovárnách. Opak je však pravdou. Rodiče doma automaticky dohlíží na dítě méně než na veřejnosti. Často si nesprávně myslí, že v malém bazénku se jejich dítěti nemůže nic stát. Avšak i v pár centimetrech vody může hrozit utonutí, " uvedla kladenská policejní mluvčí Michaela Nováková.

Co se týče velkých zahradních bazénů, je třeba myslet na jejich zabezpečení krytem nebo plotem, aby se k nim samotné dítě nedostalo.

K úrazům často dochází také při vodních radovánkách na koupalištích, kde se vyskytuje vetší počet lidí. „Rodiče by své ratolesti měli mít na koupalištích neustále na očích. Děti do pěti let by do vody neměli pouštět samotné, starší by zase měli poučit o tom, jak se u vody chovat. Vysvětlit jim, že se u vody neběhá, jelikož by na mokré dlažbě mohli uklouznout, že nemají skákat do vody tam, kde neznají hloubku a podobně," konstatovala mluvčí.

Záchranáři navíc varují také před častým omylem rodičů, kteří se domnívají, že nafukovací kruhy, křidélka a další pomůcky mohou nahradit jejich pozornost a často v ní poté poleví. Jenže právě vysmeknutí z kruhu je častou příčinou tonutí dětí. Navíc zrovna nafukovací kruhy a křidélka odborníci pro děti příliš nedoporučují, protože děti neudrží ve správné, splývavé poloze.

Kromě bezpečnostních zásad je na koupalištích důležité dodržovat také pitný režim. Voda totiž přitahuje více slunce a pobyt pod přímými paprsky může při špatném pitném režimu vyvolat dehydrataci. Nejvhodnější je obyčejná pitná voda, ale i bylinkové čaje.

Nejen děti, ale i dospělí by při delším pobytu pod přímým sluncem měli myslet i na pokrývku hlavy. „Vystavením těla vysokým teplotám totiž riskujeme úpal. Domněnka, že si stačí pouze namočit vlasy, je mylná. Při úpalu pomáhá pobyt v chladném prostředí, studená sprcha a pozvolný přísun tekutin," uvedla mluvčí středočeských záchranářů Petra Effenbergerová.