Členy Mozaiky, tedy sdružení malotřídních škol vyskytujících se na Kladensku, jsou v současné době školní zařízení z Hřebče, Kmetiněvsi, Stehelčevsi, Tuřan a Zákolan.

Součinnost malých škol funguje již od roku 2003. ,,Díky spolupráci šetří náklady na vzdělávání učitelů. Pořádají ukázkové hodiny, společné projekty, sportovní akce nebo kulturní akademie,“ vysvětlil mluvčí projektu Jiří Bulan.

V malotřídních školách ze sdružení zahajují projekt na podporu výuky základů informatiky, jenž se uskuteční v letech 2009–2011 a měl by vést ke zkvalitnění vzdělávání. Nyní Masarykova jubilejní základní škola v Hřebči získala dotace ve výši 4,8 milionu korun z evropských fondů.

,,Aby žádala jedna malá škola o velké peníze z evropských fondů, to nejde. Proto jsme nad takovou možností uvažovali v rámci celého sdružení,“ uvedla ředitelka hřebečské školy Věra Komárková.

Učitelé se proškolí v oblasti informačních a komunikačních technologií. Následně začnou zavádět nové metody a výukové činnosti do praxe svých škol tak, aby se moderní technologie pro žáky staly standardním pracovním nástrojem, informačním zdrojem a komunikačním prostředkem.

„Mezi šestým a jedenáctým rokem škola nejvíc děti ovlivňuje. Nemůžeme je pouze posadit před počítač, ale musí je inspirovat dobře připravený učitel. Žáci pak získají bezpečný, rozumný a kritický přístup k internetu a počítačům obecně,“ doplnila Komárková.

„Žáci i učitelé si zvykají, že počítače propojené do internetu se stávají samozřejmou součástí života. A proto nesmějí chybět ani v procesu učení. Obzvlášť na prvním stupni základního vzdělávání, kde žák získává základní kompetence k učení. Dosud se informační technologie považovaly zanadstavbu,“ dodala ředitelka Masarykovy jubilejní základní školy v Hřebči.

Téměř pětimilionovou dotaci využijí ředitelé škol pro vzdělávání učitelů a nákup počítačů. Zmíněné školy intenzivně spolupracují poměrně dlouhou dobu a dělají i společné akce pro děti.

,,Některých soutěží, které vyhlašují velké školy, se bohužel nemůžeme zúčastnit, jako třeba turnaje ve vybíjené, protože bylo podmínkou, aby zde startovalo šest dětí stejného věku, a to jsme nesplnili. A tak jsme turnaj udělali mezi sebou s upravenými pravidly,“ popsala Věra Komárková jeden z dalších druhů spolupráce mezi malými školami z regionu. Projekt počítačové výuky se týká asi 150 dětí, které navštěvují páté ročníky těchto škol.