Po středečním jednání s premiérem Bohuslavem Sobotkou (ČSSD) a pražskou primátorkou Adrianou Krnáčovou (ANO) to řekl ministr dopravy Dan Ťok (za ANO). Stavba má vyjít zhruba na 18 miliard korun.

Stále se jedná o podobě trasy mezi Dejvicemi a Veleslavínem, kde šestá městská část požaduje, aby železnice vedla kompletně pod povrchem. „Nám to ekonomicky nevychází. Navrhujeme tam smíšený stav, to znamená, že část by byla pod zemí a část nad zemí," uvedl Ťok. Cenový rozdíl mezi oběma variantami představuje částku tři až 3,5 miliardy korun.

Kvůli neshodě o podobě trasy na Veleslavín přichází podle Krnáčové v úvahu rozdělení projektu do dvou částí, kdy by se v první fázi začalo se stavbou v úseku z Veleslavína na letiště a do Kladna, u níž žádný rozpor není. Mezitím by na vyřešení podoby zbytku trasy byl dostatek času, dodala primátorka.

Nejvhodnější varianta

Místostarostka Prahy 6 Petra Kolínská (SZ) na dotaz novinářů zopakovala, že radnice za nejvhodnější variantu považuje tunel mezi Dejvicemi a Veleslavínem. „Příští týden mě zastupitelstvo pověří jednáním s ministerstvem s tím, že podporujeme plně podpovrchovou variantu," uvedla. Starosta Prahy 7 Jan Čižinský na dnešním setkání s novináři řekl, že městská část s návrhem, který se týká Bubnů a Stromovky, souhlasí.

Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) plánuje současnou jednokolejnou trať na Kladno elektrifikovat a rozšířit o jednu kolej. Zcela nová tak má být jen odbočka na letiště, zbytek trasy bude kopírovat současné spojení. Cesta z Masarykova nádraží v centru na letiště by měla trvat nejvýš 25 minut, do Kladna pak zhruba půlhodinu. V Praze by vlak jezdil maximální rychlostí 60 až 80 kilometrů za hodinu, mimo ni pak i 120 kilometrů za hodinu.

Jednalo se i o „Déčku"

Kromě takzvané rychlodráhy na letiště byla na programu jednání rovněž příprava a možnosti financování připravované linky metra D. Pokrok v přípravě obou velkých infrasrtukturních investic ve středu ocenil premiér Sobotka „Jsou to projekty, které se netýkají jen obyvatel Prahy, ale nepochybně i všech občanů České republiky, kteří jezdí do Prahy. A samozřejmě to má velký vliv na turistický ruch a investiční přitažlivost Prahy a středních Čech," uvedl.

Na výstavbu železničního spojení i metra bude chtít Česko čerpat prostředky z EU. Jejich výše bude záležet na kvalitě a rovněž na rychlosti, s jakou se podaří projekty zpracovat, dodal předseda vlády.

Pražský Semmering

O modernizaci trati do Kladna a vybudování železničního spojení na letiště v Ruzyni se mluví už od 90. let. Nová není ani varianta spojení přes Dejvice a Veleslavín, ministerstvo dopravy ji preferuje už déle než rok, přestože studie proveditelnosti zohledňovala i jiná řešení. Mimo jiné i možnost vést vlaky z letiště přes takzvaný Pražský Semmering, tedy železnici mezi Smíchovem a Řepy. To by mělo výhodu v tom, že by spoje končily nikoliv na Masarykové nádraží, ale na významnějším Hlavním nádraží.

Vybraná varianta vychází ze studie proveditelnosti, kterou správa železnic nyní dokončila. Podle Ťoka by bylo vhodné tento materiál schválit a podobu stavby u Veleslavína řešit až ve druhé fázi, tedy v územním řízení. Přestože část trasy nacházející se v hlavním městě teprve čeká na územní a stavební řízení, mohly by podle Krnáčové přípravné práce na trase mimo Prahu začít už letos.